På vilket sätt gör Cluben en bra, eller "hygglig", match? Seriöst? Vi har en av, om inte den, dyraste truppen. Vi har en av de, på pappret, bästa trupperna i hela serien. Och vi ger bort två mål mot en nykomling och ger - ger - dem två poäng som skulle vara våra. Vi må ha varit bättre än Växjö igår, men det spelar ingen bra roll. Ger man bort två mål, och därmed två poäng, mot en nykomling, då gör man ingen bra match. Man kan snacka om tabellläge hela dagen lång och att det avgör typen av hockeyspelare och krav man kan ställa på en insats. Det är naturligtvis inte en osanning, men inte heller alltid en fungerande ursäkt till underpresterande. Jag vägrar använda det som en mätsticka för prestationsnivå mot lag som Växjö, som är i samma tabellläge och har en sämre trupp än vad vi har.
Detsamma gäller faktiskt egentligen de som gjorde poäng igår, i synnerhet Kalle O och Albrandt. En assist var, men båda gör en plattmatch, igen. De klarar inte av att fylla sina roller. Kalle O har vi ju redan behandlat x antal gånger, men människa.. missar öppet mål och tappar puck på löpande band. Mr "Utvecklingspotential" gör sig bäst i en gärdsgårdsserie (och förhoppningsvis inte spelandes i Cluben). Albrandt.. Sjukt snygg assist, det ska man ge honom. Men herregud, han fick också flera minuter på sig att hantera den pucken utan att bli pressad, tack vare försvarsmissar och en bra passning av Söderberg. En bra prestation, såklart, men också den enda bra prestationen han gjorde. Talande är när han får stå fri framför mål med pucken, och dribblar och dribblar och dribblar.. Ta skott, för helvete! Okej, du har inte den bästa vinkeln och bästa avstånd från målvakten. Men det blir inte mål om du inte skjuter. Och det kan bli retur som går i mål om du skjuter lågt. Men det blir inga returer om du inte skjuter alls. Han måste bänkas, alternativt skickas ner i en annan kedja. Yetman kan ta hans plats.
Sedan kan vi köra två konstateranden som till 99% stämmer i varje match:
1) F.D.M.L jobbar intensivt varje LHC-match för att se till att regelboken tolkas fördelaktigt för det andra laget. Klockrent exempel: ett helt vanligt gruff framför Växjö-målet. Tre (3) Växjöspelare trycker upp nävarna i ansiktet på Jämtin, som ju självklart försvarar sig om tre pers börjar fladdra med armarna. Två spelare åker ut - Jämtin och en Växjöspelare - båda för roughing. Hur i helvete är det möjligt?
2) Ovanstående påstående var inte en avgörande faktor för matchen.
Jag gillar att människor som Driver73 försöker gjuta mod och hopp, jag själv brukar resonera likadant så det värmer att se. Men just nu går det inte att tänka positivt. Vi vinner inte tillräckligt många matcher. Vi har gett bort så många matcher så att det nästan är löjligt. När vi får chansen att rycka från botten, så tar vi den inte. Samtidigt rycker de andra lagen framåt. Nu är vi fem poäng efter niondeplatsen. Jag kan inte se så mycket positivt just nu.
För let's be honest, det här är varken föreningen eller fansen värdigt. Inget snack, allt annat än slutspel är underkänt så det skvätter om det. Fan, med den här truppen är det underkänt att inte nå top 4. Och sista matchen för året kommer inte sluta i applåder om vi antingen hamnar i ingenmansland alternativt klarar oss kvar i elitserien efter en kvalserie. För det är inte godkänt, och det ska inte uppmuntras.
Nej, jag hoppas att vi undviker kvalserie. Jag kan inte längre tro att vi garanterat undviker den, och jag kan definitivt inte tro på att vi når slutspel. Ingen skulle bli gladare än mig om vi når slutspel, men det finns inget som pekar på det.
exile82 wroteDessutom förstår jag inte de som säger att det kunde vara bra att ta ett år i Allsvenskan och börja om. Hur fan tänker man då? Man kan ju fråga Malmö, Rögle, Leksand eller Västerås hur bra det är, egentligen...
Föreställ dig applåder och stående ovationer. Så mycket håller jag med dig.