Det här är en sån jävla soppa så att det nästan håller på att bli löjligt.. Personligen tycker jag att det inte finns några hjältar i det här debaklet. Spelare och föreningar är båda skyldiga till att det är såhär, och har dessutom mage att försöka ställa sig på fansens sida och säga saker som att "de har ansvar att lösa det för fansens skull" samtidigt som ingen viker en enda centimeter från något krav. Patetiskt.
Men, om vi vänder blickarna från USA och till Moder Svea så kan det här bli än jävla rörigare. Jag är starkt för det beslut som Hockeyligan har tagit (hoppsan Kerstin), men tack vare Hockeyallsvenskan och konkurrensverket så lär det bli så att spelare kommer till elitserien ändå. Och då har vi inte råd att inte ta emot spelare.
Ponera nu exempelvis att vi kör på samma linje ändå (att inte ta in några NHL-spelare). Vi hamnar i kvalserien, och får möta Djurgården med sina NHL-spelare. Det säger sig självt att vi kan riskera vår plats i elitserien om vi inte tar in några spelare (huvva, hemska tanke det där med kvalserie..).
Mitt förslag till hockeyligan: låt klubbarna komma överens till en "gentleman's agreement" och stäng ligan gällande nedflyttning. Låt två lag ifrån hockeyallsvenskan ta steget upp nästa säsong och kör 14 lag istället. Därmed behöver inget elitserielag känna sig tvingade att värva NHL-spelare och det kan inte bli några konsekvenser av det. Konkurrensverket (första gången jag känner att deras närvaro är negativ) kan då inte heller komma och vifta med några paragrafer. Elitserien håller sig då intakt.
Jag vill inte ha några lock-outspelare. Men om det blir ändrat, så måste vi ha det.
EDIT: Om det blir lock-out, vill jag att att NHL-spelare ska hämtas på följande positioner:
Målvakt (1), back (1-2), center (1). Övriga spelare, hur bra de än må vara, får spela någon annanstans.