Kontrakt över 12/13
Fredrik Norrena (G) - 12/13
Erik Andersson (D) - 13/14
Mattias Bäckman (D) - 12/13
Pär Arlbrandt (RW) - 12/13
Robin Figren (RW) - 12/13
Andreas Jämtin (LW/RW) - 14/15
Sebastian Karlsson (C/LW) - 13/14
Erik Lindhagen (C) - 12/13
Carl Söderberg (C) - 14/15
Utgående kontrakt
Christian Engstrand (G)
Klas Dahlbeck (D)
Niclas Hävelid (D)
Magnus Johansson (D)
Albin Lorentzon (D)
Ivan Majeský (D)
Robin Persson (D)
Mark Hartigan (C)
Jan Hlavac (LW/RW)
Jaroslav Hlinka (C/LW)
Michael Holmqvist (C/LW)
Mikael Håkanson (LW)
Kalle Olsson (RW/LW)
Pontus Petterström (RW/LW)
Patrick Yetman (RW)
Kommentarer
Ryktet gör gällande att Allsvenskans poängkung Eric Himmelfarb ska vara på väg till Linköping för nästa säsong. Stämmer det tror jag det kan bli riktigt bra, 54 poäng på 44 matcher är fina siffror och säsongen innan gjorde han 9 poäng på 10 matcher i kvalserien vilket möjligtvis är en indikation på att han inte viker ner sig när det gäller. Han är dessutom inte lastgammal, utan nyss fyllda 29.
Bergsten har skrivit tidigare om att Hävelid troligtvis kommer skriva på nytt kontrakt snart, och antagligen för två år. Här om dagen noterades också i en artikel om Söderberg i Tre Kronor att Klas Dahlbeck troligtvis provar lyckan på andra sidan Atlanten till nästa säsong. Samma risk gäller självklart Söderberg.
Av återstående namn med utgående kontrakt så tycker jag att man ska förlänga med Mange, Lorentzon och Majeský på backsidan för att sedan använda t.ex. Hulström som sjunde. På forwardssidan så tycker jag man ska förlänga med Petterström och Hlavac. Jag tror Hlavac håller en säsong till på hög nivå i en mer energifylld omgivning, men däremot gäller inte detsamma Hlinka. Resten av forwardsen behöver först och främst ta laget till slutspel och därefter höja sig rejält för att nytt kontrakt överhuvudtaget ska kunna komma på tals, men det känns högst tveksamt. Om Hartigan vore ett par år yngre hade han nog legat närmast en förlängning.
Gällande målvakterna så har Norrena kontrakt och det finns väl ingen anledning att bryta det. Engstrand kommer aldrig bli en förstamålvakt om han inte får spela ordentligt, så jag hoppas han blir upplockad av någon klubb i Allsvenskan och gör en eller två stabila säsonger så kanske han är redo för förstaspaden i Elitserien. Istället vill jag ha in en mer etablerad målvakt (under 30) som på allvar kan slåss med Norrena så att vi inte gör om misstaget att försöka utveckla en målvakt på bänken.