Vet att detta är junior-vm 2011/12 men vad tror ni om årets chanser?
Grupp vinst ger semi-plats och med största sannolikhet Ryssland eller Kanada som motståndare. Det blir oerhört tufft utan Brodin, Klefbom och nu kanske Lindholm. För att inte glömma Zibanejad. Sen ska vi nog inte va så säkra på gruppvinst då Finland på pappret utan de ovannämnda ser starkare ut. Tjeckien ska vi nog inte heller räkna bort. Det lär bli tufft i år.
Förutsättningarna:
Grupp A: Sverige, Finland, Tjeckien, Schweiz, Lettland
Grupp B: Ryssland, Kanada, Slovakien, USA, Tyskland
1:orna till semi och 2:or och 3:or till kvart.
En något på pappret lättare grupp kan ses som en fördel men faktum är att det blir svårare i en eventuell semi. I fjol när vi gick hela vägen så slapp vi både Kanada och Ryssland i semi något vi inte lär göra i år ifall inte någon av dem skulle få problem i kvarten. Hade vi och Ryssland bytt grupp så skulle Finland vara en ganska tänkbar motståndare i semi.
Tippning: Jag tror inte på detta... Det blir förlust mot Finland i gruppspelet vilket leder till kvart där vi får möta 3:an i andra gruppen. Där räknar jag med att USA ska hamna. Vi fick stryk i gen repet mot USA nu inför J-vm så njaaa jag vet inte, känslan är inte bra. Där tror jag vi ryker. Skulle vi klara av USA så väntar gruppsegraren i grupp B i semi. Vinnaren av Ryssland - Kanada med andra ord. Hur som helst så vinner Kanada mot USA i ena semin och Finland "skräller" mot Ryssland i andra. Ryssland med hemma press pallar nog inte trycket. Finland mot ett Kanada som inte vunnit på tre år slutar med Kanada vinst.
- Kanada
- Finland
- Ryssland
- USA
- Sverige
- Tjeckien
Så tror jag det slutar, dubbel mardröm då det (om jag nu inte missuppfattat det) leder till att Sverige nästa år hamnar i en grupp med Ryssland och Kanada... Man kan alltid hoppas att man har fel.
Edit: kanske inte så tokigt att hamna i en sån grupp med tanke på att det är hemma plan nästa år. Sverige - Kanada och Sverige - Ryssland lär nog locka publik.