Man tittar på de kommentarerna som Helber kläcker efter matchen, och börjar genast fundera på om termen "Super-Mike" snarare borde formuleras: "Super Mike?" Här kommer min analys av det som Helber spottade ur sig:
- Självklart finns det en gräns när något måste göras, men jag kan inte säga exakt när. Kanske är det lika bra att vi åker ned i källaren rejält och ligger på kvalserieplats. Då kan allt bara bli bättre och man får en skön känsla att klättra i tabellen.
Det här uttalandet är så otroligt, obotligt, sjukligt korkat på så många olika sätt att jag knappt finner ord för att beskriva det.
För det första betyder Helbers uttalande att Säcken sitter säkert även om vi ligger på kvalserieplats. För det andra:En förening skall aldrig resonera att det är bättre att ligga under ett kvalsträck. En förening, som har ambitionen att ta guld varje år, och har en trupp som skall kunna leverera denna målsättning, får absolut inte under några som helst omständigheter resonera på det här sättet! För det tredje: Nej, Mike, allt kan inte bli bättre. Det kan också bli så att man fortsätter förlora, och därmed glider ännu längre ifrån slutspelet. Hur i helvete kan allt bli bättre om man ligger längre ner? För det fjärde: Så det skulle inte vara en skön känsla om vi klättrade i tabellen NU? NU, då vi spelar som en påse nötter och snarare borde ta tag i skiten. Jag undrar vilken arbetsgivare i Sverige som skulle resonera så att "Nu har Per-Åke varit ineffektiv och visat kass attityd i ett halvår, men va fan, vi väntar tills han når botten, då kanske han blir bra igen och då kommer allt kännas så mycket bättre". För helvete!
- Att lösa våra problem kommer inte att ske klockan 19 och 21 en lördagkväll.
Okej. Men när kommer problemen lösas? Jag skiter fullständigt i vilken veckodag det är och vilket klockslag det är. Med de lönerna de har, och med det ansvaret de har, så borde de jobba (nästan) dygnet runt för att lösa det här. Men ingenting händer. Ingenting. De verkar resonera att det inte finns några problem som måste lösas nu, men alla andra ser sanningen. Alla. Fansen, sponsorer, media - alla utom tränaren och ledningen.
- Det är precis som för vårt lag för tillfället, vi lägger energin på fel saker. (angående fansen som gick till presskonferensen)
Det tråkiga är att han, på ett sätt, har rätt. De lägger energin på att dunka ryggar istället för att fokusera på att lösa problemen. Så - sluta hålla varandra om ryggen och lägga energin på fel saker och påstå att livet är lungt, och fokusera på rätt saker - att se till att den här föreningen, med den här truppen, fajtas om de platser som de förtjänar! Och att säga att fansen fokuserar på fel saker.. det är bara så bedrövligt att man blir mörkrädd.
Dessa citat kommer alltså från vår klubbdirektör, alltså en av de ytterst ansvariga för den här föreningen. Det är svårt att se ljust på framtiden med uttalanden från dessa, av någon i en position som denna.
Till sist: jag är generellt inte för spontana aktioner - men till er som gick till presskonferensen, bra jobbat. Ledningen behöver sättas under press, och det skötte ni på ett bra sätt.