Om man bortser från om och i vilken utsträckning idrotten gör nytta, så förstår jag inte problemet med att ett företag som tjänar pengar på sin produkt och som är i behov av polissupport ska få betala för det?!? Jag tycker även att eventbolag såsom Live Nation skulle behöva betala för sådana tjänster i den mån de behövs (dvs, när inte enbart vakter är tillräckligt).
Vidare är inte evenemangsplatsen speciellt "allmän", utan man måste betala en arrangör för att få tillträde. Man får exempelvis inte ta med sig alkohol in, men ändå dricka alkohol därinne. Det är inte orimligt att andra regler gäller där än för de pubar som finns utmed Ågatan. Hade det varit så att det krävts konstant polisnärvaro inne på en pub så tycker jag att de på samma sätt skulle betala för det.
Sen tycker jag smockens fundering när det gäller akutinsatser från polisen är relevant, men svaret är givetvis självklart att akutinsatser alltid kommer genomföras (och sannolikt utan kostnad för arrangören).
Som jag ser det är det stora problemet att bedöma när och i vilken utsträckning polisstöd behövs. Problemet är då att den bedömningen alltid kommer falla tillbaka på polisen. Och de kan inte riskera att ha för lite folk på plats samtidigt som de kommer få mycket kritik från de betalande klubbarna när det inte "händer någonting".
Sen tycker jag priserna är i saftigaste laget. Jag säger inte att de är orealistiska, men de verkar inte vara satta för att få en lösning på problemet, snarare för att få uppmärksamhet på vilka de verkliga kostnaderna är. I annat fall hade man valt att åtminstone till en början subventionera insatserna.