Nu när det blev straffar i den här matchen är det väl relevant att diskutera strategi i säsongens kommande straffavgöranden i Elitserien. Förra säsongen tycker jag att det gavs bort en hel del poäng helt i onödan eftersom Säcken kastade fram till synes slumpvis utvalda straffläggare. Pihl, Ylven och Bagarn (gjorde visserligen mål) är alla exempel på spelare som, enligt mig, inte borde få lägga straffar även om de varit "heta" i matchen.
Enligt rapporteringen fick Åkerman, Håkansson och Mange lägga straffar igår och det är väl en okej uppställning. Mange är väl trots allt vår bästa straffskytt men jag tycker ändå att det indikerar att Säcken tänker likadant i år igen. Figren med sin klubbteknik (gjorde ju snyggt straffmål på första ispasset) borde vara given straffläggare. Arlbrandt, Söderberg, Lindhagen borde gå före Åkerman och Musse?
Summa summarum; jag hoppas att straffavgöranden inte nonchaleras på samma sätt som ifjol i nåt försök att vara demokratisk från tränarhåll. I slutändan är det poäng som kan göra skillnad som delas ut vid straffarna.