Här får jag lite blandade känslor. Jag gillar starkt att coachen kan ge specifika uppdrag till spelaren och att det går att simulera fram till ditt nästa byte. Jag ogillar däremot att man måste spela minst fyra säsonger i CHL före man blir draftad - och därefter kanske hamna i AHL, för att till slut hamna bland de stora pojkarna. Jag tycker givetvis inte att man ska hamna i NHL direkt, men samtidigt är inte Be a Pro så jävla roligt att jag känner att jag vill spela igenom 4+ säsonger innan det, egentligen, händer något.
Sedan är jag nyfiken på vad "Earn you ice time" egentligen syftar på. Om det är förbättrat från förra året eller om det bara är något de säger? Förra spelet var katastrofalt. Dina kedjekamrater kunde gå poänglösa 8-9 matcher i rad utan att de fick byta kedja, men om du själv gjorde hattrick en match och sen gjorde noll poäng matchen efter så kunde du hamna i andrakedjan direkt. Där måste det vara bättre i 12, och det måste gälla alla spelare i truppen - inte bara din karaktär.
Beror helt och håller på hur det implementeras in i spelet, känner jag. Vissa spelare var omöjliga att tackla redan i förra spelet. Det ska självklart vara svårt att tackla en spelare som Crosby, men det ska heller inte vara en omöjlighet. Han är förvisso duktig, men det innebär inte att han ska ha möjligheten att åka runt precis hur som helst och göra vad han vill precis hela tiden (vilket naturligtvis gäller andra spelare också).
Sedan hoppas jag att de har gjort något åt board play också. Det var en välkommen nyhet förra året, men med sina brister. Om du spelar med den åttonde dvärgen, Martin St. Louis, så ska du inte ha någon direkt möjlighet att trycka upp Z. Chara mot sargen och hålla honom kvar där. Det var fullt möjligt i senaste spelet, det måste ha ändrats till det kommande.
Ser onekligen jävligt intressant ut, och jag tror verkligen på det. I vissa fall har AI:n inte fungerat, även om det såklart har blivit bättre och bättre för varje år. Det skulle inte skada spelet om det blev svårare att komma till målchanser (såvida du inte har PP, vill säga).
Mumma. Mumma. MUMMA. Inte bara en förbättring på målvaktssidan, utan även för att en spelare som Tomas Holmström äntligen kan göra rejält nytta i ett spel, då det är viktigt (och numera möjligt) att screena och skymma. Jag hoppas bara att det inte är för lätt att välta omkull målvakterna, för då blir det jobbigt att kämpa om returer.
Sammanlagd: det finns sina frågetecken, men å andra sidan har ett NHL-spel aldrig blivit sämre med tiden. Det blir förhoppningsvis bra, det här.