Oavsett prat om guldambition eller inte, den här truppen är sjukligt intressant - och det har den väl egentligen inte varit har varit sedan Tony och Weinis var här. Det här ser lovande ut..
Men, och här är också ett stort men - LHC har på senare år aldrig haft riktiga brukarkedjor (minnes Surovy och kanadensaren med det omöjliga efternamnet att stava, och i vilka kedjor de spelade). Säsong för säsong är det på väg att andras (till det bättre, gudskelov). Men när jag tittar på (främst) forwardsuppställningen så är jag ändå lite oroad. Var är köttarna? Nu utgår jag från att Jämtin tar plats i en av de producerande linorna (1 eller 2), och då finns egentligen bara Ylven i kedjorna under som verkligen älskar att smälla på. Inte så att de andra inte kan tackla, men det känns heller inte något som egentligen utmärker dem.
Jag är inte missnöjd med de offensiva värvningarna Cluben har gjort, det är inte det jag menar. Men jag är osäker på om Figrens spelartyp är den som Cluben främst behöver - i synnerhet om Hx2 kommer tillbaka. Laget behöver minst en kedja där medlemmarna går ut och verkligen längtar efter att få trycka upp någon mot sargen. Det är minst lika viktigt som producerande kedjor om vi ska vinna SM-guld.
Det är väl därför jag ser lite mer positivt på värvningen av Kalle än vad många andra verkar känna. Så länge han kan - och älskar - att tacklas så tycker jag att han har en gjuten roll i uppställningen, för den spelartypen behöver truppen.
Det är dessutom än mer viktigt med tanke på att Cluben - ärligt talat - har en jävligt hög medelålder på backsidan. Jag är förvisso inte emot att folk är gamla, tro mig, men bara det inte är så att det är "den här säsongen" som det börjar gå utför.
Jag är emot att plocka upp juniorer "bara för att", men jag ska också ärligt erkänna att jag inte har så pass bra koll på dem som jag skulle vilja ha. Finns det några juniorer som axlar samma roll som Baggen, och som dessutom är duktig på det?