Givetvis ska man inte stirra sig blind på vikt, men nog fan är det ofta ett ganska logiskt måttband när det kommer till defensiva backar. I dagens hockey när väldigt mycket mål görs på styrningar eller i kampen framför kassen (målvakten tar ofta allt annat) så är det otroligt viktigt med storlek och styrka i backuppsättningen för att orka hålla emot. I Säckens hockey blir det extra viktigt, med tanke på hur man spelar BP och försvarsspel i stort. Jag har svårt att förstå att många framställer det här som en liten parantes i lagbygget, precis som jag har svårt att se hur Säcken skulle "sitta nöjd" med det som finns.
Utöver kilon så handlar det också om längd och räckvidd (nej, vi ska inte ta tillbaka Ahxner...) vilket gör att det känns ganska fel att nämna Sanny Lindström och Robin Persson i samma mening. Sanny är en decimeter längre och har klart större resurser för att flytta på folk än vad Robin har. I min värld var Pihl ovärderlig i sin roll (egentligen ända fram till sista slutspelet).
HV:s sorti skulle kunna fungera som ett exempel. Fantastisk bredd framåt men med väldigt tama backar, som inte klarade av spelet framför egen kasse. Det behövs givetvis backar som kan föra upp pucken, men den andra typen måste också finnas representerad.
Jag ska väl tillägga att jag mer än gärna har fel. Truppen är ju inte spikad och mycket kan hända, men om man lägger pengarna på Kalle Olsson och prioriterar bort den här backtypen så blir jag orolig.
Skönt med olika åsikter förresten....