Det är dags att ge denna pajasnämnd en helt egen tråd, där vi alla kan spy galla över samtliga idiotiska beslut som riksidioterna tar - samtidigt som vi kan jämföra olika fall och begrunda hur fan människor som inte kan något om ishockey tänker. I slutet så kommer jag sammanställa det som Diciplinnämnden signalerar med sina olika beslut.
Tänkte dessutom att det kan vara intressant att ha en omröstning med, så man kan se lite hur folk tänker. Även om jag antar att de flesta tycker likadant om tärningsnämnden.. Tanken är alltså att ta upp alla tveksamma beslut, oavsett om den avstängde spelar i Cluben eller inte. Omröstningen kommer uppdateras när ett nytt fall tas upp i tråden.
Vi börjar med FBK-målvakten Salak, som idag fick sitt straff för stötslaget mot en Timråspelare. Det skall jämföras i kontext med det som Fredrik Norrena blev avstängd för.
Fall 1: Fredrik Norrena:
När: Under slutspelet.
Situation: Fart och fläkt. Norrena har ungefär en nanosekund på sig att tänka och kan lika gärna ha agerat instinktivt.
Medvetet: Troligen inte.
Skada på spelaren: Blodvite och hjärnskakning.
Mediauppbåd: Enormt. Svarta rubriker, flertalet artiklar (många där Frölundaspelare får gråta ut) och krönikörer som vrålar ut om en riktigt lång avstängning, samtid flertalet videoklipp på händelsen.
Diciplinnämndens beslut: Tre matchers avstängning (utöver match penalty) och 20 000 kronor i böter.
Fall 2: Alexander Salak:
När: I en sketen och i det närmaste obetydlig grundseriematch.
Situation: Färjestad ligger under, en Timråspelare snor helt korrekt åt sig pucken av målvakten som får frispel och drar till honom.
Medvetet: Definitivt.
Skada på spelaren: Lite tandvärk.
Mediauppbåd: Vem fan bryr sig? En liten skitartikel, men i övrigt läggs inga klipp ut och journalister och krönikörer rör inte en min.
Diciplinnämndens beslut: En match avstängning (utöver match penalty) och 9 000 kronor i böter.
Diciplinnämnden anser...
[] att det är värre att skada någon i en eventuell olyckshändelse än att helt medvetet sänka någon där personen inte blir skadad.
[*] att ett straff är väldigt beroende av vilket lag den avstängde tillhör, vilket lag de mötte samt i vilken match det hände.
[] att det inte är värt att bestraffa någon hårt om inte media vill skriva om det
[*] att ett likvärdigt regelbrott inte ska bedömas på samma sätt, baserat på ovanstående omständigheter.