alfie wroteEtt hett tips som rör detta fenomen och som även värmer ett LHC-hjärta är att gå in och läsa gårdagens matchtråd på HV:s forum. Där är upprorsstämningen t o m mycket värre än vad den varit här på sistone.
Vadå då? Är nattvardsvinet slut?
Allvarligt talat, ämnet som Köttet tar upp är faktiskt en sak som är värd att betänka. Jag ser visserligen inte mig själv som en av dem som gärna tar fram motorsågen så fort jag ser en liten kvist, men även jag kan bli bättre på att skriva uppmuntrande och glada ord när vi spelar bra och/eller vinner.
Det är lätt att prata om Clubens ansvar jämtemot supportrarna, gällande både spel och behandling (och det kan vi diskutera till dödens dagar, för stunden är det dock inte poängen med det här inlägget). Men många glömmer ofta bort supportrarnas ansvar - nämligen att mentalt och fysiskt stödja Cluben, oavsett situation, oavsett tabell, oavsett liga, oavsett vilket motstånd. Det gäller de som går på alla matcher och nöter ut sina röster för laget, det gäller de som inte kan gå på så många matcher men ändå stödjer laget. Det gäller alla som skriver på det här forumet, som diskuterar Cluben på diverse andra hemsidor, de som sitter vid fikabordet på jobbet och så vidare. Kortfattat: Det. Gäller. Alla. Det gäller alla som med gott samvete kan se sig själva som supportrar till Svea Rikes bästa lag - LHC. Är du en av dessa, då har du ett ansvar. Du har rätten att klaga när det är dåligt, men du har också rätten att höja din röst när spelet fungerar.
Därför är det tråkigt att se så många domedagsprofeter på det här forumet (och, för den delen, runtom i Linkan). Självklart finns det många i varje lags fanskara, men det spelar ingen roll om vi har minst eller flest av dem. Det jag saknar efter en trepoängare och/eller en bra insats är de positiva omdömena från dem som går in med motorsåg och eldkastare så fort vi förlorar.
.... och alfie har naturligtvis rätt i att det är lättare att ventilera sina tankar när man är förbannad (har varit där ett antal gånger själv), men vem säger att man måste skriva en mindre bok även fast vi vinner? Det är ju snarare mängden inlägg som saknas, inte antalet ord per inlägg.
Cluben har skydligheter mot oss supportrar. Men glöm inte bort att vi också har skyldigheter jämtemot laget LHC. Vi ska finnas där i medgång, vi ska finnas där i motgång. Och vi ska finnas där för evigt. Tillsammans är vi LHC!