BK Robbi wrote.Men jag tycker diskussionen spretar lite konstigt här. Å ena sidan vill vi ha riviga forwards som enl. lex Luleå checkar hårt, åker mycket skridsko, och ständigt är lite pain in the ass. Och samtidigt ska en sådan spelartyp (Tolsa) skeppas med motiveringen att han, tillsammans med ett antal andra, bara är en "brunkare". Trots att det exakt är hans roll.
Felet just nu är inte "brunkarnas", de sköter sitt. Felet är att de som skulle producera poäng inte gör det , utan framstår som "brunkare" istället för målskyttar eller framspelare. Frågan är då vilka som borde kickas?
Samtidigt.. Innan tjeckerna kom så var det grovjobb av alla, brukare som "poänggörare". Alla gick in och tog skiten, hade känslorna utanför kroppen, visade hjärta, ställde upp för varandra etcetera etcetera. Då kom också målen, vilket i sin tur ledde till poäng, vilket i sin tur leder till en bra tabellplacering. Alla jobbade som brukare, men målen kom ändå.
Däremot har du rätt i att poängmaskinerna inte gjort tillräckligt bra ifrån sig sedan torsken hemma mot FBK. Men ärligt talat, har brukarna gjort det då? Det är ju inte direkt så att deras formtopp höll i sig när tjeckerna kom. De kan ju inte sluta spela med hjärta och 100% inställning bara för att vi får in två spelare som dunkade in poäng efter poäng förra året. De har väl ett minst lika stort ansvar, skulle jag hävda.
Många var rädda för scenario ett inför säsongen - att vi inte skulle göra mål, att vi skulle torska en hel del fram till tjeckernas ankomst. Men jag var ärligt talat mer rädd för scenario två, det som vi upplever nu - att de skulle knyta nävarna och visa att de fanimej också kan spela hockey och producera fram vinster, tills dess att tjeckerna kom då de kunde "slappna av" både mentalt och fysiskt. Hockey funkar inte så. Det finns fyra kedjor och tre backpar som kan användas under en match. Spelar bara en kedja bra så är risken ändå stor att laget åker hem med noll poäng.
Att börja vinna är en sak, men jag vill se lite jävlaranamma i Cluben igen, det vi visade upp för några veckor sen. Jag ser hellre ett baklängesmål där spelarna faktiskt försökte än att se baklängesmål likt de två som Melichar bjöd på i den här matchen. Men jag tror inte på skitmål och oförtjänta vinster. Jag tror snarare på inställning, kampglöd, knutna nävar i fickan och gnisslande tänder. In framför mål, ta skiten, irritera motståndarna, var först på varenda jävla puck, visa sig för sina lagkamrater och ställa upp för dem, jobba hem lika mycket som de jobbar fram och så vidare. Man vinner betydligt fler matcher på så sätt än att spele som en påse nötter men ändå, på något vänster, lyckas få med sig tre poäng på grund av ren och skär tur.
Jag tycker också att "sparka x och y" debatten är lite överdriven, så många matcher har inte Melichar gjort sen han kom till Cluben. Men om vi ska prata om spelare som ska bort baserat på hur de skött sig sedan svackan, då skulle det inte vara många spelare som skulle ha kontrakt med Cluben, oavsett om de är poängskapare eller brukare. Därför är det betydligt viktigare att vi stödjer spelarna istället för att gapa om att de ska väck. De har potentialen att gå långt i år, och den här formsvackan behöver inte betyda annorlunda.