Mikael ”Musse” Håkanson blev huvudtränare när han var värvad som assisterande. Anser du att man ska fortsätta på det spåret, eller är det dags att gå för att hitta en huvudtränare till 26/27?
Mikael ”Musse” Håkanson.
Foto: SUVAD MRKONJIC / BILDBYRÅN
Öppna bild i helskärm
JOHAN SVENSSON
– ”Musse” har tagit sig ur en kris, den som var i höstas, och jobbat sig in som huvudtränare i SHL. Att bryta upp i det här läget känns inte rätt. Nu har man ändå investerat i honom, och spelarna gillar honom. Nu tycker jag att han ska få köra vidare.
ADAM JOHANSSON
– Svårigheten för LHC – om man vill byta huvudtränare – är att marknaden är tämligen döfödd. 2027 är det stora kontraktsåret för SHL-tränare, det är många kontrakt som löper ut då.
Nästa år innehåller inte lika många spännande alternativ och då är det kanske bäst att stå fast vid Håkanson ytterligare en säsong. Skulle man ändå gå efter en ny tränare 2026 kan kanske Stefan Hedlund, som varit i Schweiz i flera år, vara en kandidat. Annars ser jag inget uppenbart namn in det här läget.
Stefan Hedlund.
Foto: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN
Öppna bild i helskärm
JENNIFER ENGSTRÖM
– Nej, jag tycker att man ska se sig om efter något annat. Håkanson har gjort det bra sett till att han och den övriga staben har lyckats få en förändring i spelet och gruppen, som gjort att de plockat poäng, men jag tycker inte att han är någon huvudtränare sett till hur han uppträder utanför omklädningsrummet.
Jag är helt övertygad om att han är smart och duktig hockeymässigt och han har också hyllats när han varit assisterande, men jag tycker inte att han är tillräckligt kommunikativ offentligt för att det ska fungera på sikt. Han har stundtals sett väldigt pressad ut den här säsongen och jag tror att det skulle vara bättre för både honom och klubben om någon annan stod först i ledet. Däremot ser jag det som givet att han är kvar som assisterande tränare.
SANNY LINDSTRÖM
– Jag var orolig för om Håkansson ens skulle orka med pressen under inledningen av säsongen. Han såg långt ifrån trygg ut och gav ofta ett rätt osäkert intryck. SHL är en brutalt tuff miljö där över 50 miljoner står på spel vid en eventuell degradering. Jag förstår då om pressen och stressen kommer rätt snabbt. Men sett till att Linköping ändå vänt runt säsongen och haft perioder och matcher där de spelet uppoffrande och satt en stabil defensiv så tror jag Håkansson är deras gubbe även framöver.
Peter Jakobsson är ifrågasatt, men har kontrakt till 2028. Tror du att han är kvar hela den kontraktstiden ut om Linköping fortsätter att husera på nedre halvan i tabellen framöver också?
JOHAN SVENSSON
– Tony Mårtensson finns redan på plats, och är den naturliga ersättaren. Jag tror det sker förr eller senare ändå. Men det är klart att Jakobssons förtroende har fått sig en törn den här hösten, och det är ett faktum att laget bara gått till slutspel en gång under hans tid som sportchef, då han haft rätt starka resurser. En motgång till, då kan det vara PJ som ryker.
Men i det här läget, då man trots allt har ryckt upp sig som lag, så finns det ingen anledning att börja plocka bort folk i ledande positioner.
ADAM JOHANSSON
– Givet att han har haft en bättre budget än vad tabellplaceringen visar kommer det vara en fråga som förföljer LHC-styrelsen framöver. Sportchefer brukar i regel vara rätt långlivade i SHL, ofta är det huvudtränarna som får bära hundhuvudet när det går tungt.
Med tanke på att Tony Mårtensson redan finns i organisationen skulle det vara en rätt smidig övergång att göra om man väljer att skicka i väg Jakobsson innan kontraktet löper ut 2028. Men jag tror inte det är aktuellt att agera i det här läget utan det kommer i sådana fall tidigast ske mellan säsongerna 26 och 27.
Peter Jakobsson.
Foto: EMMA WALLSKOG / BILDBYRÅN
Öppna bild i helskärm
JENNIFER ENGSTRÖM
– Jag tror han kommer bli kvar, främst av ekonomiska skäl. Det är dyrt att göra sig av med någon som har ett kontrakt. Däremot kommer Mårtensson säkert ta allt större plats, vilket då gör att Jakobsson kan husera mer i bakgrunden. Blir pressen för stor utifrån kan dock vad som helst hända. Ingen sitter säkert i den här branschen.
SANNY LINDSTRÖM
– Han för sig bra i de fina rummen och sitter nog tryggt. Jag har dessutom svårt att se att hans polare tillika klubbdirektör Carl Johan Stålhammar kommer sparka honom. Hockeysmarte Tony Mårtensson finns vid hans sida och är redo att ta än mer plats. Då faller det sig mer naturligt att Jakobsson är GM med ett övergripande ansvar medan Mårtensson jobbar än närmare laget och tränarna och har den avgörande rösten vid framtid värvningar.