Från 🐝
14. Linköping
Resultat: 18 matcher, 16 poäng
Samma tid i fjol: 18 matcher, 22 poäng (-6 poäng)
Betyg: 🐝
Kommentar: Linköping är just nu inne i en tuffare period med sju raka förluster. Det är framför allt i defensiven som Linköping haft stora problem. Stundtals upplever jag även att vissa spelare uppträtt nonchalant vilket är synnerligen oroväckande. Linköping driver inte spelet i den utsträckningen som ett i grunden rätt skickligt ska kunna göra samtidigt som de släpper till alltför många skottlägen i slottet. I den inre skottsektorn (nära inpå sina målvakter) har Linköping släppt till 128 skott vilket är flest av samtliga lag och mer än dubbelt så många som Färjestad. Det här laget hade mått bra av att få in en rejäl, tuff och fysisk back.
Tabellplaceringen är inte på något sätt missvisande. Linköping har varit höstens krislag.
Utropstecknet: Eskild Bakke Olsen har varit en av Linköpings genomgående bästa spelare. Han har snabbt tagit an en roll som en ledande spelare som bidragit över hela isen. Det var viktigt för Linköping att lyckas förlänga Bakke Olsens kontrakt sedan han ska ha jagats av andra lag efter sin starka start på säsongen.
Frågetecknet: Jakub Vrana och Theodor Lennström rankade jag som två av seriens absolut bästa nyförvärv inför säsongen. Vrana har varit petad och inte fått spelet att stämma medan jag undrar hur det står till med Lennströms fysiska status. Han missade hela försäsongen och har överhuvudtaget inte stått att känna igen under hösten. Dessutom har han varit avstängd två gånger om.
MVP: Ingen skugga ska falla Robin Kovacs och det spel som han har visat upp. Kovacs har varit Linköpings överlägset bästa spelare. Han visar upp en bra attityd och ser på riktigt ut att bry sig vilket inte går att säga om alla spelare i Linköping den här hösten.