Knektars analys av värvningen:
Pang! Boom! Swish!
Den här gången är superlativen befogade.
Linköpings värvning av Jakob Vrana är en bomb.
FÖLJ ÄMNEN
Sportbladet Plus
SHL Svenska hockeyligan
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag suttit i tv-soffan och hört kommentatorn Patrik Westberg gå upp i falsett. Trots det – eller kanske just därför – är det hans gälla stämma som ekar i mitt huvud när Linköping presenterar Jakub Vrana.
Den 29-årige tjecken är en drömvärvning, ett affischnamn, på riktigt. Det östgötska långskottet gick till slut i mål.
Lägg till de svenska prestigevärvningarna Theodor Lennström och Fredrik Karlström så har LHC:s sportchef Peter Jakobsson fullbordat ett hattrick under silly season.
På tal om ovan nämna känsloyttring så behövdes det inte ens någon swish från supportrarna, vilket får anses befriande i dessa tider.
Linköping spänner bågen inför nästa säsong och sett till kombinationen av fart, teknik och avslut har Jakub Vrana förmodligen ingen överman i SHL.
I sina bästa stunder, alltså.
Theodor Lennström är en annan vass värvning av LHC, slutspelskung i Färjestad 2022.Foto: Simon Eliasson / Bildbyrån
Sällan utan frågetecken
Jag tvivlar inte på att Linköping har en speciell plats i hans hjärta. Det var där han gick från pojke till man på hockeygymnasiet. 2012 blev han den yngste utländske debutanten någonsin när han fick chansen i Elitserien, 16 år ung.
LHC blev språngbrädan som tog honom ända till NHL och Washington Capitals, men det är så klart inte någon tacksamhetsskuld som gör att han vänder ”hem” redan nu – utan att passera Schweiz dessutom.
Vrana hoppades på ännu ett kontrakt i världens bästa liga, men växte aldrig ut till den NHL-stjärna han hade potential att bli. 2022 skrevs han in NHL/NHLPA:s hjälpprogram för spelare med problem som missbruk och psykisk ohälsa och de senaste åren har han bytt klubbar och studsat upp och ned mellan NHL och AHL utan att riktigt få fäste.
Förra säsongen vände återvände han till Washington och sedan till Nashville där hans första coach i ligan, Barry Trotz, är general manager.
Jakub Vrana i Nashville Predators förra säsongen.Foto: Stephen R. Sylvanie / Usa Today Sports
Inte heller det fick fart på NHL-karriären igen.
Det är sällan spelare av den här kalibern återvänder till svensk hockey utan frågetecken, helt enkelt.
Skyhög högstanivå
På pluskontot finns givetvis högstanivån, som han blixtrat till och visat från och till mot världens bästa även på senare år.
Även om karriären har dalat lämnar han NHL med ett poängsnitt på 0,55 över 406 matcher. Siffror som ingen ingen av fjolårets NHL-meriterade poängsprutor i SHL – varken Jakob Silfverberg, Oscar Lindberg, Oskar Steen eller Jonathan Dahlén – är nära att matcha.
Hittar Jakub Vrana tryggheten i Linköping, där tidigare lagkamraten Magnus Johansson dessutom är ny assisterande tränare, är han en potentiell poängligavinnare och publikfavorit i Saab arena. En artist som kan vinna matcher på egen hand och framkalla ett unisont ”ooh” på läktaren.
Han är dessutom en välkommen injektion i LHC där entusiasmen dämpats något efter att Broc Little tvingats avsluta karriären och lagkaptenen Oscar Fantenberg – i allra värsta fall – tvingas gå samma öde till mötes.
Jakub Vrana i LHC-tröjan 2014.Foto: Peter Holgersson / Bildbyrån
På pappret ser det ändå lovande ut, men vi behöver inte blicka längre bak än till i fjol för att inse att ingenting kommer gratis. Det vilar ett stort ansvar på nye huvudtränaren Mikael ”Musse” Håkansson att få ihop en grupp där alla – oavsett om det står Vrana eller Ehn på ryggen – personifierar jävlar anamma på isen.
Vrana vs. Bäckström
Om vi zoomar ut så kommer värvningen av Vrana i svallvågorna av sommarens andra NHL-bomb i SHL: Nicklas Bäckström till Brynäs.
Bäckström är självklart överlägsen både merit- och poängmässigt om vi ska jämföra deras karriärer. Födelseattesten talar för att den nio år yngre Vrana har mer att ge, men vi ska komma ihåg att de är två olika spelartyper. Medan Vrana lever mer på sin snabbhet och sitt skott har ”Bäckis” uppnått ikonstatus tack vare sin hockeyhjärna och sina passningar. Till skillnad från Bäckström så har Vrana gjort merparten av sina poäng i spel fem mot fem istället för i powerplay.
Vem som gör störst avtryck i respektive lag återstår att se. Med de stökiga åren Vrana har bakom sig tror jag mer på Bäckström, trots skadehistoriken.
Han får gärna motbevisa mig.
Klart är att de forna lagkamraterna, som vann Stanley Cup tillsammans med Washington 2018, skänker ytterligare stjärnglans till SHL