Rebeccas krönika om LHC i dagens Corre:
[size=150]Viktigt att skapa en positiv bild internt[/size]
Efter LHC:s 2-5-förlust hemma mot Örebro tog jag att snack med Andrew Gordon efter matchen. Han är en spelare som börjat hitta tillbaka till sitt spel - trots att det gått tungt för laget. Och visst är det frustrerande att se flera individuella spelare börja hitta rätt när sedan små misstag skapar stora konsekvenser för laget.
Jag blev dock väldigt inspirerad av vad Gordon berättade. Inför matchen mot Skellefteå hade assisterande tränaren Daniel Eriksson satt sig ner med honom och visat klipp på alla mål han gjort de senaste två åren. Gordon sa:
"När du kollar på videos gör du det ofta för att rätta till misstag. Därför får du se dig själv göra fel saker väldigt mycket. Det är riktigt bra att se sig själv göra bra saker med för att komma ihåg känslan av att göra mål och när du gör bra saker".
Dessa ageranden i tunga perioder tror jag är nyckeln till att hitta tillbaka på rätt spår. Det är lätt att fastna i en låsning där du snarare fokuserar på att inte göra fel istället för att fokuser på att göra rätt. Inte heller är det enklare när fansens och medias sanning till slut blir en sanning och man grottar ner sig i det som inte fungerar.
"Laget räcker inte till", "Det är för dåliga spelare i laget", "Det krävs mer spets annars blir det kval neråt"...
Jag hoppas att ledartemat internt skapar sin sanning och sätter sig ner med fler spelare i laget för att få dem till en bra plats mentalt. Efter att man har gått igenom saker som behöver justeras är det viktigt att också trycka på de sakerna som görs bra. Få med det positiva bilderna ut på isen. För allting är inte skit. Det är väldigt mycket som har sett bra ut och som det ska och måste byggas vidare på. Det handlar mest om att göra rätt saker oftare. Då kommer resultaten att komma. Men samtidigt är laget byggt på ett sätt som gör att de tillsammans måste kriga sig till poängen, och det är viktigt att ha en förståelse för i gruppen.