Ska du inte fråga om jag är rädd för att få sparken?
Säger Klas Östman och lutar sig tillbaka i den blå snurrfåtöljen i tränarrummet.
Absolut.
Men låt oss återkomma till det.
Först ska det handla om den bistra kritiken – och om varför en och annan tycker att Linköping HC borde byta tränare.
45-åringen säger:
– Vi har inte varit i närheten av den nivå som man kan begära. Vi är där vi förtjänar att vara i tabellen. Resultatmässigt är det ingen panik, men spelmässigt behöver vi göra många saker mycket bättre. Det hjälper inte att bara snacka. Det kan alla göra. Först måste vi bevisa för oss själva att vi kan spela bra ishockey. Det är upp till bevis för hela klubben och det gäller definitivt även mig.
Låt oss dela upp det i fem påståenden – med Klas Östmans spontana kommentarer.
1) Det hade varit lättare om det hade varit en sak som fallerat. Nu har vare sig försvars- och anfallsspel synkat.
Jag håller med. Det har varit den stora utmaningen. Vi har hela tiden fått försöka att rätta till det som varit för dagen och till slut blir det spretigt och grått. När en sak är på plats försvinner något annat. För ofta har vi tummat på grundläggande saker som alla vet måste göras för att vinna i SHL. Det frustrerar mig mest av allt.
2) Ni har legat för långt ifrån i försvarsspelet, vilket har lett till för många chanser, för långa anfall och en otydlighet och passivitet i egen zon.
– Stundtals ja. Jämfört med förra året har vi ändå tagit kliv och när vi är bra är vi mycket bättre nu. Men när vi hamnat i bekymmer är det just så. Jag tycker den analysen är rätt.
3) Hur många gånger har vi inte sett hur en stillastående forward skarvar ned pucken i stället för att komma samlat och med fart genom mittzon? Ni har ”dumpat” alldeles för mycket.
-- Jag håller med. Det är sista alternativet. Då blir det stereotypt och svårt att skapa målchanser. När vi försökt att komma ifrån det har vi vänt hem en jäkla massa gånger och fått spela mot fem man hela tiden. Det är inte heller bra. Framförallt vill vi få med mer folk i mittzon. Det var vi kanske bäst på i hela ligan förra året. Grunden är att alla har samma bild vad som ska göras.
Har ni tydliggjort det nu?
– Ja, det har vi gjort. Tyvärr är ishockey ett rörigare spel än fotboll där du kan bestämma att du springer dit och du springer dit. Vi vill ha ett mönster så att den som har pucken inte väljer ett fjärde alternativ när vi har tre.
) Passningsspelet har varit för svagt och för omständligt. Spelet behöver bli rakare och raskare.
Östman efter kritikstormen: “Ska någon stå till svars är det jag”
Uppdraget till LHC-tränaren Klas Östman var enkelt. Ge oss din bild av hösten – med hjälp av våra påståenden.
Klas Östman med taktiktavlan i tränarrummet. Vi kom med fem påståenden om den svaga LHC-hösten och bad tränaren tycka till. Närmast: bortamöte med Brynäs på torsdagen.
Foto: Victor Bomgren
Ishockey2024-11-13 19:00Per BergstenMissa inte torsdagens livepodd
1.
2.
3.
4.
00:0500:13
1x
1.
2.
3.
4.
5.
HD
1.
2.
3.
4.
5.
6.
– Ska du inte fråga om jag är rädd för att få sparken?
Säger Klas Östman och lutar sig tillbaka i den blå snurrfåtöljen i tränarrummet.
Absolut.
Men låt oss återkomma till det.
Först ska det handla om den bistra kritiken – och om varför en och annan tycker att Linköping HC borde byta tränare.
45-åringen säger:
– Vi har inte varit i närheten av den nivå som man kan begära. Vi är där vi förtjänar att vara i tabellen. Resultatmässigt är det ingen panik, men spelmässigt behöver vi göra många saker mycket bättre. Det hjälper inte att bara snacka. Det kan alla göra. Först måste vi bevisa för oss själva att vi kan spela bra ishockey. Det är upp till bevis för hela klubben och det gäller definitivt även mig.
Klas Östman med taktiktavlan i tränarrummet. Vi kom med fem påståenden om den svaga LHC-hösten och bad tränaren tycka till. Närmast: bortamöte med Brynäs på torsdagen.
Foto: Victor Bomgren
Låt oss dela upp det i fem påståenden – med Klas Östmans spontana kommentarer.
1) Det hade varit lättare om det hade varit en sak som fallerat. Nu har vare sig försvars- och anfallsspel synkat.
– Jag håller med. Det har varit den stora utmaningen. Vi har hela tiden fått försöka att rätta till det som varit för dagen och till slut blir det spretigt och grått. När en sak är på plats försvinner något annat. För ofta har vi tummat på grundläggande saker som alla vet måste göras för att vinna i SHL. Det frustrerar mig mest av allt.
2) Ni har legat för långt ifrån i försvarsspelet, vilket har lett till för många chanser, för långa anfall och en otydlighet och passivitet i egen zon.
– Stundtals ja. Jämfört med förra året har vi ändå tagit kliv och när vi är bra är vi mycket bättre nu. Men när vi hamnat i bekymmer är det just så. Jag tycker den analysen är rätt.
3) Hur många gånger har vi inte sett hur en stillastående forward skarvar ned pucken i stället för att komma samlat och med fart genom mittzon? Ni har ”dumpat” alldeles för mycket.
-- Jag håller med. Det är sista alternativet. Då blir det stereotypt och svårt att skapa målchanser. När vi försökt att komma ifrån det har vi vänt hem en jäkla massa gånger och fått spela mot fem man hela tiden. Det är inte heller bra. Framförallt vill vi få med mer folk i mittzon. Det var vi kanske bäst på i hela ligan förra året. Grunden är att alla har samma bild vad som ska göras.
Har ni tydliggjort det nu?
– Ja, det har vi gjort. Tyvärr är ishockey ett rörigare spel än fotboll där du kan bestämma att du springer dit och du springer dit. Vi vill ha ett mönster så att den som har pucken inte väljer ett fjärde alternativ när vi har tre.
Linus Hultström med skottet. Klas Östman med blicken.
Foto: Carl Holmqvist
4) Passningsspelet har varit för svagt och för omständligt. Spelet behöver bli rakare och raskare.
– Vi behöver spela snabbare. Både i mittzon och egen zon. Vända spelet fortare. Vi har haft (Mattias) Hävelid och (Jonathan) Myrenberg borta och deras styrka är spelet med pucken. Men det blir mest ursäkter när du pratar om att du saknar några. Det är det fler som gör. Passningsspelet är en sak som behöver kugga i och som blir mycket enklare om fler hjälper till.
5) Taskig inställning i för många matcher. För många som inte spelar för varandra och för många som tror att ni är bättre än vad ni är.
– Det är lätt att dra den att man spelar för sig själv. Det vet jag inte. Men just att få alla att tro på samma sak och utföra det fullt ut. Spelarna vill inget annat än att det ska gå bra och får du inte resultaten med dig är det lätt att försöka med egna lösningar. Men jag har ingen känsla av att vi inte har killar som vill spela för laget eller för kompisen bredvid.
Hur är det med självbilden?
– Förväntningarna var höga efter en bra säsong och starka nyförvärv. Det vill vi att de ska vara. Men med sämre resultat än väntat kan det bli jobbigt och det behöver vi hantera. Ibland får man vara nöjd med det lilla. Vara jävligt nöjd med 3–2 mot Brynäs i premiären och inte tycka att det borde ha blivit 6–1. Förväntningarna har nog varit att vi ska spela glamourhockey lite för ofta.
Era förväntningar eller folks förväntningar?
– Både och. Det funkar inte så i SHL. För någon. Det är bra om alla inser det.
Och nej, Klas Östman är inte orolig för att få sparken.
– Jag vet hur branschen fungerar, men oroar mig inte. Jag gör allt jag kan varenda dag för att det ska bli bra. Om klubben har en bättre lösning kommer man väl och informerar mig om den. Då får vi ta det då.
Är det någon som ska stå till svars så är det du.
– Hundra procent. Det är jag som är ansvarig för hur vi presterar och det har inte varit tillräckligt bra. Att det på sina ställen surrats om att man ska byta ut en assisterande tränare och så blir allt bra… det köper inte jag. Inte för fem öre. Den förändringen blir väldigt liten. Då får man nog kapa huvudet och inte svansen.