LHCs marknadsföring och kommunikation är under all kritik.
Man går ut med att man ska sälja 3000 säsongskort, sen hör man…… INGENTING.
Katastrof rent ut sagt.
Några exempel på kommunikativa misslyckanden hitintills i år:
1, Hyllningen av forsling,
2-3 inlägg på sociala medier. Inget mer, ingen push. Nu kom det visserligen mycket folk men jag är övertygad om att man hade kunnat göra mycket mer och tagit tillfället i akt.
Exempel 1: “Shopen är öppen. vi säljer säsongens nya merch.”
Exempel 2:“Köp säsongskort i samband med hyllningen av Gustav, 10% rabatt under hyllningen”
2, LHC-dagen
För det första är jag nog inte ensam om att inte veta vad LHC-dagen är. Den informationen har inte kommit ut. Det va i princip ingen info om detta alls. Detta ska ersätta den klassiska “första isträningen” som varit ett inarbetar koncept sedan 90-talet. Lockade ca 500 pers?
DVS man har inte lyckats göra dagen attraktiv.
3, Retromatchen
Här har vi ett monumentalt fiasko. Först kommer det ut 3 dagar innan LHC-dagen (som ingen vet vad det är) att man endast kan köpa biljetter till retromatchen där. Jag repeterar, 3 dagar innan. Detta är det enda inlägget på hemsidan som nämner retromatchen på 20 dagar. I nyheten står det att “i slutet av Augusti” kommer det mer info och agenda om eventet. Den 3 september, 3 dagar innan matchen kommer någon form av information.
På själva tillställningen är det absolut ingen som är retro förutom att matchen spelas i stångebro, vilket var standard för träningsmatcher fram tills för typ 3-4 år sedan då man bytte till saab arena.
Katastrof igen.
Exempel på vad man hade kunnat göra:
1, Hylla gamla spelare
2, Ta fram retrosouvenirer
3, Fixa ett tält utanför där man serverade pommesbricka etc. likt slutspelet.
4, Sprida information om eventet
4, Säsongskortförsäljningen
Säsongskorten är tillsammans med TV-pengarna och sponsorintäkterna den finansiella grundplåten och stabiliteten. Säsongskortsförsäljningen är en garant för merförsäljning i barer och kiosker etc och är pengar up-front. Att LHC så monumentalt misslyckas med detta, som ändå får anses vara kärnan i verksamheten, dvs biljettförsäljning är under all kritik.
Det övergår mitt förstånd att man inte gör mer för att sälja säsongskort.
Detta kommer att leda till att man kommer att rea/ge bort biljetter för 100 kr, likt förra säsongen för att upprätthålla anständiga publiksiffror. Samtidigt gör det att om man räknar på det så “sparar” man inget på att köpa säsongkort då man kan köpa billigare lösbiljetter iom att LHC alltid rear ut biljetter. Otäcka tanke. har inte ens vågat räkna på detta.
Ett räkneexempel:
Rögle har sålt 4000 Säsongskort, LHC ca 1500 (egen personlig uppskattning, vet inte hur många det är då de inte kommunicerar något som säsongskort). Antagande om 4500 kr i genomsnittligt pris / Säsongskort.
Säkrade intäkter Rögle exkl merförsäljning: 18 000 000 kr
Säkrade intäkter LHC exkl merförsäljning: 6 750 000 kr
LHC har 2 pers som jobbar heltid med att privatmarknaden, det märks inte kan jag säga.
Vi nöjer oss här, får stresspåslag om jag fortsätter