Matematikern
Jag har inget mot Bergsten personligen och tycker att andra skribenter här hånat Per personligen samt uttryckt personliga påhopp eller hån mot honom. Jag tycker det är förkastligt men här håller jag helt med dig Mattis!
Jag anser att man inte behöver gå längre än annan lokalmedia för att konkurrensutsätta Corren och således primärt Bergsten för bevakningen av LHC. Correns nivå är under all kritik, både gällande frekvens samt innehåll. Kvalitén är synnerligen bristfällig. Jag läser exempelvis allt Ekberg skriver på Värmlands Folkblad i hans bevakning av Färjestad. Han lägger ner ett otroligt stort arbete med reportage gällande nyförvärv, intervjuer med sportchef som är långa sittningar gällande lagbygge, varje nyförvärv men även bygge på sikt och visioner. Bergsten ringer upp, ställer två frågor, får ingen kommentar som svar och väljer att trycka det. Ekberg gör även egen analys av lagbygge, kontaktar flera profiler inom bransch och journalistkåren för att få löpande input, det finns med såväl sektioner om underliggande siffror, ”tyckande” samt kommentarer från gamla tränare eller sportchefer till spelaren. Helsingborgs dagblads bevakning av Rögle är också oerhört vass och håller en nivå som Corren inte ens på sin bästa dag kan drömma om. Norran är ett annat exempel och deras bevakning av SKE.
Ekberg är dock i en egen liga, jag förstår att man inte kan kräva den nivå han håller och att den har ett syfte eftersom han konkurrerar om läsare med NWT men även riksmedia eftersom intresset i landet är större för Färjestad än LHC. Corren saknar den här konkurrensen vilket leder till att innehållet kan fortsätta vara bedrövligt och framförallt ”ihophafsat”. Det verkade under förra säsongen finnas ett intresse av att bli bättre hos Corren men det ebbade ut redan under säsongen och jag kan inte förstå hur det kan accepteras av tidningens läsare att bevakning är på den usla nivå som är verkligheten.
Vi som prenumererar måste kunna göra vår röst hörd precis som Mattis säger, dock är det uppenbart att kritik även om den är saklig inte tillåts i correns kommentarsfält. Därav att även jag känner mig nödgad att skriva min åsikt här.