alfie Nils Sedan är vi ju alla överens om att vår defence har blivit mycket bättre till denna säsong.

Den slutsatsen kan vi väl vänta med tills vi har sett laget spela? 😅

Nog ska väl ett “topplag” ganska enkelt kunna vara ett topplag…??

Nils

Jag är inte överens iallafall. Jag ser personligen Rissanen+Norén som en liten nedgradering från JP+Nyberg.

Edit: Glömde bort hur mycket folk hatar Nyberg av högst oklar anledning. Nästan i nivå med Törna. Faktum är att han är en stabil SHL-back, det är inte Norén i nuläget.

Stor risk för identitetskris i oktober om självbilden hos spelarna är att vi med detta material redan är klara för topp 6. Hoppas och tror att man står kvar på jorden och är inställda på att det är hårt slit varje match som gäller.

HOCKEY Både Örkle och Lule vill nog ha ett ord med i laget i år så någon säker topp6-plats är bara fantasier i detta läge…Får vi in en riktig spets finns dock möjligheten…

HOCKEY Därför hoppas jag på att dom inte läser här på forat där känslan är att majoriteten tror på plats 5-8 😁.

Nästa säsong blir otroligt viktig. Den kommer på riktigt säga om Cluben är på rätt spår eller inte. Att överraska en säsong är ganska lätt. Titta på Oskarshamn bara. Att överraska två säsonger på rad är inte en slump, då gör man något bra.

Anonymous2 Jag är inte överens iallafall. Jag ser personligen Rissanen+Norén som en liten nedgradering från JP+Nyberg.

Edit: Glömde bort hur mycket folk hatar Nyberg av högst oklar anledning. Nästan i nivå med Törna. Faktum är att han är en stabil SHL-back, det är inte Norén i nuläget.

Ja jag tycker att Rissanen är en uppgradering mot JP eller Nyberg. Fast Norén känns än så länge som en nedgradering mot JP eller Nyberg. Så med Rissanen i laget så känns hela backbesättningen som en riktig uppgradering mot förra säsongen, nu har vi fått en till backgeneral.

Jag håller med dig att Nyberg var en stabil SHL-back den senare halvan av förra säsongen. Varför så många hatar Nyberg vet nog de inte själva varför, utan de har lydigt följt drevet som gick på bullen.

Nils

Jag ser ungefär likadant på materialet. Rissanen är bättre än både JP och Nyberg men Norén är sämre än bägge. Däremot känns netto ganska likvärdigt för mig. Inget klar uppgradering iallafall.

1-10 skala, 10 är SHLs bästa back och 1 är Allsvensk 7:e back.

Rissanen: 9

Jeppe: 7

Nyberg: 6

Norén: 4

Anonymous2 Som jag ser det så känner jag faktiskt en liten uppgradering med tre backpar enligt följande:

Fantenberg - Hulta

Rissanen - Hävelid

Myrenberg - Aronsson

samt Norén och Kreü som alternerar som 7de back.

Sedan tror jag väl att Norén kan nog bli en positiv uppenbarelse, såvida han blir varm i SHL-kläderna och följer vad Klasse ser som hans plats i laget och hur han ska spela det vinnande LHC spelet. Men det kan ta minst en säsong tills han är en stabil SHL spelare, fast har vi tur så går det fortare. Den som lever får se hur det blir.

Tycker inte att jämförelsen mellan Norén och valfri gubbe av JP och Nyberg säger någonting. Det är så pass olika roller och lönenivå att det blir en konstig utgångspunkt. Lite som att sitta och jämföra Strandberg med Hofbauer och säga att skicklighetsnivån går ned något..

Man gör om strukturen på backbesättning och tanken är nog snarare att Hävelid och Aronsson ska få större roller. Så det intressanta är väl egentligen om dessa lyckas prestera på en högre nivå än tidigare.

Vår topp 4 bland backarna är starkare än tidigare tack vare Rissanen. Sedan slipper man ha sjundebackar i form av JP eller Nyberg som lyfter 150-175k i månaden och knappt får istid under delar av grundserien.

Metallica Vår topp 4 bland backarna är starkare än tidigare tack vare Rissanen. Sedan slipper man ha sjundebackar i form av JP eller Nyberg som lyfter 150-175k i månaden och knappt får istid under delar av grundserien.

Jag håller med att vår topp 4 av backarna är starkare än tidigare tack vare vår nya backgeneral. Sen vad de tjärnar i månaden är ju skit det samma när kontrakten är skrivna, då är det mera intressant vad de producerar på plan. För när kontrakten är skriva så bör man inte hänga upp sig på deras lönekostnad, den är ju där vare sig de producerar eller inte.

Nils För när kontrakten är skriva så bör man inte hänga upp sig på deras lönekostnad, den är ju där vare sig de producerar eller inte.

Vill du ha valuta för pengarna när du går till en bra restaurang? Klart du vill. Likaså så vill man att en spelare som tjänar väldigt mycket pengar ska prestera på topp, över tid, helst för jämnan, men eftersom det är människor det handlar om, så kommer det aldrig bli för jämnan, om det inte rör sig om NHL-spelare, med de är det annorlunda, de presterar på topp för jämnan, för det mesta, om man jämför mot andra ligors spelare. Men kontentan är: man vill ha valuta för pengarna, även när det kommer till våra hockeyspelare, i vårt älskade lag.

Men det mest ultimata, hade varit att en spelare alltid presterar oavsett lön, men så är det inte. Utan desto högre lön spelaren i fråga har-desto mer ska spelaren i fråga prestera, och därför spelar lönen en oerhört stor roll, sett till vad spelaren presterar.

Sedan finns det självklart fynd att hitta, och det är därför vi tagit in Mårtensson också, för att han tillsammans med Jakobsson ska kunna ta in fler spelare som gör att vi får in fler spelare som är ‘bang for the buck’.

Lejon-Fantasten Men det mest ultimata, hade varit att en spelare alltid presterar oavsett lön, men så är det inte. Utan desto högre lön spelaren i fråga har-desto mer ska spelaren i fråga prestera, och därför spelar lönen en oerhört stor roll, sett till vad spelaren presterar.

Visst det ultimata vore att alla spelare alltid presterade på sin högsta nivå, men så är det inte i verkligheten. Man kan inte säga att lönen genererar prestationen, för lönen blir satt på olika orsaker, varifrån spelaren kommer, hur hungrig agenten är, vilka andra klubbar som drar i spelaren och vad man tror att spelaren kan tillföra laget m.m. Men när kontraktet är skrivet så har man vad man har, och skulle spelaren inte prestera vad man förväntar, så förlänger man inte hans kontrakt. Klart man vill ha valuta för pengarna när det gäller hockeyspelare, men det är ju inte samma sak som att en högre lön genererar en högre prestation.

Klart jag vill ha valuta för pengarna när jag går på restaurang, och är jag inte nöjd med vad jag får på tallriken så går jag inte dit igen, såvida de inte har bytt kock. Så jag förlänger inte mitt besök på detta hak. Men smakar det hjälpligt så äter jag upp min portion jag fick även om jag är missnöjd med skiten.

Lejon-Fantasten Håller med, har jag en kollega som jag vet har en bra lön så förväntar jag mig att hon/han presterar mer än en annan kollega på samma position med en lägre lön. Visst kan man hävda att det beror på hur duktig man är på att förhandla med chefen/klubben, men övertid så betalas det också i lönekuvertet utefter hur duktig man är o vad man producerar. Sen kan man ha en ‘social o trevlig’ roll på ett kontor/lag men fakta är ändå högre lön = högre krav men då också högre produktion svårt att bortse ifrån. Sen finns det naturligtvis alltid undantag.

Alla liknelser med arbetslivet är bara sorgliga, tycker jag. Låt sport vara sport och ledsna kontorsarbeten vara just det. Företagspervertionerna har redan förpestat det offentliga, håll era smutsiga fingrar borta från sporten.

Angående lön och prestation i arbetslivet så finns det ingen direkt länk mellan prestation och lön förutom i vissa avvikande fall. En person kan vara bra på att skaffa jobb och förhandla lön/prestera i arbetsintervjuer/nätverka/utnyttja sitt efternamn eller arv. Samma person behöver inte nödvändigtvis vara bra på att utföra sina arbetsuppgifter.

Det sista är jag ett exempel på 😉

Nils Sen vad de tjärnar i månaden är ju skit det samma när kontrakten är skrivna, då är det mera intressant vad de producerar på plan. För när kontrakten är skriva så bör man inte hänga upp sig på deras lönekostnad, den är ju där vare sig de producerar eller inte.

I detta sammanhang tycker jag snarare att det är högst relevant. Diskussionen handlade om huruvida backbesättning totalt sätt är bättre eller sämre med förändringen: JP och Nyberg ut, samt Rissanen och Norén in.

Har man en spelare av Jeppes kaliber gällande erfarenhet i SHL och lönenivå så är det ett misslyckande om han är sjundeback eller tillochmed petad. Om Norén däremot är sjundeback eller petad så är det ju precis i proportion med hans marknadsvärde. En spelare som knappt har gjort en full säsong i Hockeyallsvenskan och förmodligen tjänar en tredjedel av vad spelare som Jeppe gör.