Hmmm, svår balansgång och man är ju lite kluven.
Hade vi haft det där SM-guldet, som ju Cluben inte har, så hade man lätt tänkt att "japp, skönt om det löser sig bra för alla och skönt med många fräscha miljoner in på LHCs konto". Men nu finns det inget SM-guld. Tony, Weinis o Mange är såpass dominanta att de kunde (och kan fortfarande) ha bidragit med det där lilla extra som gör att man tar guldet.
Jag har hela tiden varit positiv till lösningen, med tanke på effekten och olika alternativ. Men dethar ju hela tiden handlat om att det varit under en säsong, och att de sedan kommer tillbaka.
Nu hamnar man lite i en rävsax. Man vill inte göra spelarna sura och omotiverade genom att stoppa dem. Det gör säkert att de presterar sämre och att de kanske istället rymmer till NHL, vilket ju vore en katastrofal lösning.
Men, man ska inte måla fan på väggen än. Ryssland är Ryssland och jag vete fan om våra sociala grabbar är så glada och trivs så vidare bra en bit in i säsongen i det Ryska hockeylivet (som verkar ganska inrutat och hårt).
Helber är realist och smart och han vore en idiot om han hårdnackat gick ut och sade att detta rör sig enbart om ett år, om det nu kan bli mer. Samtidigt är han ju en vass förhandlare och ekonomiskt bildad, så han skulle ju inte sälja dem "billigt". LHC var väl först ut i Sverige med den här typen av uppgörelse med Ryssarna, och det är ett bra upplägg.
Jag tror också LHC och Helber är medvetna om vad Tony, Weinis och Mange bidrar med till värdet av varumärket LHC och draget kring hockeyn. De är ju "våra grabbar" och något man är stolt över. Låt oss hoppas att även Helber o LHC har fingertoppskänsla och kan hitta den rätta balansen mellan ekonomi och det sportsliga.
För det vore trevligt med ett SM-guld innan man börjar experimentera sönder den nordiska hockeyn genom nya seriesystem... :roll: