sa14. Oskarshamn
Kommentar: Det kan tyckas fantasilöst att ha Oskarshamn på den jumboplats de lyckats undvika två säsonger i rad. Och speciellt nu senast, när de tog sig till ett första historiskt slutspel och pressade seriesegrarna Rögle till sju matcher. Men samtidigt byter smålänningarna ansikte inför varje ny säsong. Succéspelarna sticker till grönare gräs. Mycket hänger på vilka fynd sportchefen Thomas Fröberg kan göra. Men någon gång måste det ta stopp, även om det här gänget charmat allt och alla.
—
helskärmCarl Söderberg har inte lyckats lyfta sitt Malmö efter återkomsten från NHL.Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG / BILDBYRÅN
13. Malmö
Kommentar: Det är otroligt svårt att placera lagen i botten av tabellen, då det nästan aldrig känts så jämnt inför en säsong. Men jag trodde mer på skåningarna inför förra säsongen. Då slutade det precis som den innan, med att de spurtade sig från en hotande kvalplats i slutskedet. Nu har de i princip samma lag kvar sedan i fjol, förutom den överraskande kickningen av Oscar Alsenfelt. Därför känns ett kval nära i den mördande konkurrensen.
—
helskärmJörgen Jönsson är ny tränare i Växjö – och det blir en tuff uppgift att ersätta Sam Hallam.Foto: JOHAN BERNSTRÖM / BILDBYRÅN
12. Växjö
Kommentar: Jag har all respekt för Jörgen Jönsson. Både som spelare och tränare. Men med tanke på hur många återvändare som kommit hem till andra klubbar, har smålänningarna halkat efter en del. Växjös problem är att det inte har några spelare som kan komma hem. Spelare som vuxit upp och fostrats av klubben. Nej, jag tror det blir en stor utmaning för Jörgen Jönsson i vinter. Inte för att Växjö blivit så mycket sämre, utan för att konkurrenterna blivit så mycket bättre.
—
helskärmTimrå, med flera spetsiga nyförvärv redan klara, gör en resa uppåt i tabellen nästa säsong.Foto: PÄR OLERT / BILDBYRÅN
11. Timrå
Kommentar: Timrå har gjort många och tunga värvningar, men tappar också en hel del spelare. Nyförvärven Anton Lander, Anton Wedin och Emil Pettersson väger tungt, men de får inte ensamma medelpadingarna att rusa genom tabellen. Däremot tror jag det räcker för att etablera en bit över kvalstrecket den här gången. Något nytt kval ska det inte behöva bli. Istället tror jag att de kommer att vara med och hugga på en åttondelsfinal.
—
helskärmLinköpings stabile målvakt Marcus Högberg, som är med i Tre Kronors VM-trupp.Foto: PETER HOLGERSSON / BILDBYRÅN
10. Linköping
Kommentar: Är Linköping på väg tillbaka mot toppen i SHL? Det är ett tag sedan nu i en klubb som missat slutspel fyra år i rad och haft placeringarna 12-11-12-11. De har inte fått ihop det trots bra lag på papperet. Men jag gillar tränaren Klas Östman och backen Linus Hultström och anfallarna Ty Rattie och Sebastian Strandberg är blytunga nyförvärv. Jag tror på ett litet lyft i tabellen, men det kan bli betydligt bättre än så. Väldigt svårbedömda, som så många andra.
—
helskärmMarek Hrvik är tillbaka i svensk hockey – men SHL:s målkung Max Veronneau får Leksand klara sig utan nästa säsong.Foto: DANIEL ERIKSSON / BILDBYRÅN
9. Leksand
Kommentar: Det kändes oväntat svajigt säsongen som gick att jag tror det fortsätter svaja. Har visserligen värvat backen Olle Alsing och Marek Hrivik blir kvar enligt alla rapporter. Men Max Veronneau försvann till San José Sharks i NHL och tungt, tungt att tappa spelaren som både vann skytteligan och fick Guldhjälmen som SHL:s bäste spelare. Björn Hellkvists gloria hamnade lite på sned i vintras och nu är konkurrensen ännu hårdare.
—
helskärmMathias Bromé har skrivit ett sexårskontrakt (!) med Örebro.Foto: Stefan Jerrevång/AFTONBLADET
8. Örebro
Kommentar: Lyckades locka hem Mathias Bromé från Schweiz, men tappar poängkungen Robin Kovacs till samma liga. Det var väldigt spretigt hos närkingarna i vintras och det räckte bara till en sjundeplats och en kvartsfinal, trots att målvakten Jhonas Enroth storspelade hela säsongen. Är som många väldigt svårbedömda, men det behövs mer spets till en riktigt välfylld trupp. Men närkingarna har tagit ett steg att få in fler svenska spelare i truppen. Jag tror det är rätt väg att gå.
—
helskärmHV71 – med trotjänaren och lagkaptenen Simon Önerud här på bilden – kniper en sjundeplats direkt i SHL-återkomsten, spår Wennerholm.Foto: JOHAN LÖF / BILDBYRÅN
7. HV71
Kommentar: Från hockeyallsvenskan och direkt till en sjundeplats? Ja, jag tror HV71 tar det klivet med tränarna Tommy Samuelsson och Fredrik Stillman kvar och Kent ”Nubben” Norberg som ny sportchef. Det här är ingen vanlig nykomling. Smålänningarna kommer att ha en lönebudget som ligger i toppskiktet i vinter. Här kommer det inte att tas minsta risk att hamna i ett kval igen. Hela klubben har vaknat till igen.
—
helskärmMikko Manner lyfter Brynäs till klubbens bästa placering sedan 2017, tror Wennerholm.Foto: TOBIAS STERNER / BILDBYRÅN
6. Brynäs
Kommentar: Brynäsfansen har varit ett hårt drabbat släkte ända sedan SM-finalen 2017. Aldrig bättre än tia i tabellen och kvaldrama 2021 som jag inte tror att Gävle hämtat sig helt ifrån. Men jag tror på tränaren Mikko Manner och nu har han fått läroår. Det känns som om det inte lyfter nu, så lyfter det aldrig. Jag tror Hannes Björninen är en kanonvärvning, men det gäller att det blir en balans så att Brynäs inte blir en direkt kopia av de finska lejonen, där Manner fortfarande är assisterande coach. Men en mix och det kan sluta lyckligt.
—
helskärmJoel Lundqvist, 40, fortsätter spela även nästa säsong.Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
5. Frölunda
Kommentar: Har det gått lite i stå i Frölunda? Jag kan uppleva dem som ganska tråkiga och förutsägbara numera och det är väl inte konstigt då de haft samma tränare och samma spelidé i en evighet. Frölunda fick bra betalt för sin hockey fram till SM-guldet 2019, men det har kraschlandat lite efter det. Göteborgarna vinner inte ens Champions Hockey League. Fortfarande ett lag för direkt kvartsfinal, men inte mycket mer än så som det känns just nu.
—
helskärmBlir Linus Omark kvar i Luleå? Det är ett stort frågetecken i skrivande stund.Foto: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
4. Luleå
Kommentar: Jag har just lämnat ett sorgkantat Luleå, även om jag tycker att fansen tog finalförlusten med fattning. Nu är det en hel del frågetecken kring truppen och flera ledande spelarna verkar försvinna – Linus Omark, Pontus Andreasson och backen Sami Lepistö. Men Luleå har en så stadig grund, att de kommer locka andra toppspelare och göra ett nytt försök nästa år. Men det är lite av en förbannelse att de inte lyckats gå hela vägen på 26 långa år.
—
helskärmSiktet är inställt på guld för Rögle – men Wennerholm tror inte att Cam Abbotts mannar är redo för att kliva överst på den svenska hockeytronen nästa säsong heller.Foto: FREDRIK KARLSSON / BILDBYRÅN
3. Rögle
Kommentar: Det finns inga skäl att tvivla på Rögle, som etablerat sig som ett topplag och har en stadig grund både på spelar- och ledarsidan. De flesta är på kontrakt både den här och nästa säsong och enda hotet är om NHL är sugna på några av spelarna, eller att det finns andra klausuler. Har värvar ungt och talangfull, men hur mycket kommer Leon Bristedt att saknas? Det känns om Rögle vaknade först då han kom tillbaka i slutspelet. Nej, känns inte mogna för att gå hela vägen. Inte än.
—
helskärmWennerholm håller det inte för otroligt att sportchef Rickard Wallin och tränare Tomas Mitell – som båda kom in mitt under säsongen – kan leda Färjestad till ytterligare ett SM-guld.Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN
2. Färjestad
Kommentar: Grundserien blev en besvikelse säsongen som gick, men vändes till succé i slutspelet. Nu får värmlänningarna behålla i stort sett hela forwardssidan ograverad, även om Jacob de la Rose försvinner och Gustav Rydahl hamnar i NHL. Men det är få hål att täppa till och jag är övertygad om att både sportchefen Rickard Wallin och tänkaren Tomas Mitell vet vilken spets de behöver. Men budgeten är inte lika saftig den vinter som väntar.
—
helskärm2023 blir Skellefteås år. I alla fall enligt Mats Wennerholm.Foto: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN
1. Skellefteå
Kommentar: Det har gått rykten om att backen Jonathan Pudas kan försvinna till NHL. Samma sak med vinterns poängsuccé Linus Karlsson. Men Pär Lindholm är ”hemma” igen och framförallt är tränaren Robert Ohlsson kvar. Och hade inte Färjestad stått i vägen i kvartsfinalen tror jag att västerbottningarna varit i SM-final. Det är små justeringar som behöver göras, men det är ingen tvekan om att Skellefteå blir ett topplag kommande vinter också. Det är jag glad för, då de spelar SHL:s mest underhållande hockey. Min vinnare.
Aftonbladet kan suga min kinesiska nudel.