Lukkinen Inga nyheter för oss egentligen. Bara Expressen som snappat upp att Cocozza gödslat lite med pengar i Linköping. Eventuellt var det var lite mer pengar från Cocozza än vad i alla fall jag trodde tidigare. 4 mille i år och ett belopp även över nästa säsong tolkar jag det som? Eller?
Och för Luleå handlar det ju om Minecraft-miljardären som pumpar in pengar varje år i Luleå. Runt 10 millar tydligen rullande plus lite extra när det behövs. Exempelvis lade han 30 miljoner på Luleås nya “ljusshow”.
—
LINKÖPING. Det normala när du fyller 60 år är att du kan se fram emot att få rejält med uppvaktning och presenter från din omgivning.
Michael Cocozza, byggherre och fastighetsägare i Linköping, resonerade dock lite annorlunda när han fyllde 60 förra året.
I stället öppnade han sin egen plånbok.
Rejält.
– Har man fastigheter och aktier och har haft tio goda år så tycker jag att man ska dela med sig, säger Michael Cocozza.
Sagt och gjort. I form av rena gåvor till elva idrottsföreningar och Stadsmissionen delade Cocozza ut 20 miljoner kronor.
Linköping HC var en av de förbluffade mottagarna av pengar. Och det handlade om ett rejält kassatillskott på flera miljoner för SHL-klubben.
– Det kom som en skänk från ovan. En total överraskning ur budgethänseende, säger LHC:s ordförande Roger Ekström.
Hur viktigt är såna här initiativ för er?
– Jag brukar säga till Michael när vi träffas att jag önskar att han fyllde 60 varje år - och att det fanns fler som han i Linköping.
– Som alla vet är det tufft på alla håll och kanter för oss nu. Och då betyder lokala välgörare jätte-jättemycket för oss.
Exakt hur mycket LHC fick var inte officiellt. Men i senaste bokslutet för LHC fanns fyra miljoner från gåvan med i resultatet.
– Det stämmer. Men beloppet är uppdelat på två år, säger Roger Ekström.
Så det är fyra miljoner plus ytterligare en summa till nästa räkenskapsår?
– Exakt.
När SportExpressen pratar med Michael Cocozza är han fortsatt förtegen om hur mycket var och en av föreningarna fått ta emot.
– Den frågan får du inget svar på. Jag har hållit det för mig själv. Och det råder också sekretess runt det inom föreningarna, säger Cocozza.
Hans företag, Botrygg, är sedan lång tid tillbaka en av Linköping HC:s huvudsponsor. Men 20-miljonersgåvan var något helt annat..
– Det är ju två olika saker. Sponsring är ett rent kommersiellt samarbete, från ett företag får du ju inte skänka pengar. Då handlar det om att man köper exponering, säger Michael Cocozza.
– Gåva är något annat. Då finns inga motkrav.
Du hade inga som helst krav på hur pengarna skulle användas?
– Nej.
Michael Cocozza har en rad lukrativa år bakom sig som företagare. Enligt en sammanställning som tidningen ETC gjorde 2018 hade Cocozza haft 135 miljoner kronor i inkomst mellan åren 2008 och 2018.
Och Cocozza själv är öppen med sina finansiella framgångar.
Hur känns det att vara i en så privilegierad position att kunna dela ut såna här gåvor?
– Det är alltid svårt att skiljas från pengar, det svider ju lite i början. Men när du väl har gjort det så känns det bra.
Du har inte ångrat dig i alla fall?
– Nej, nej. Min nytta av de här ytterligare 20 miljonerna - det är ju i princip noll. Jag har ju de kläder, den mat och den bil jag behöver.
Linköpings HC lider som alla andra SHL-klubbar hårt av effekterna av pandemin - kan de höra av sig och be om ytterligare en gåva?
– Nej, det här var en engångshändelse i samband med att jag fyllde 60 år.
Så de får i så fall vänta tills du fyller 70?
– Ja, precis. Eller kanske 65 - om det fortsätter att gå lika bra för mina affärer (skratt).
Michael Cocozza säger att han är tillfreds med effekten av de 20 miljoner han delade ut.
– Det är jag. Mycket har handlat om att många av föreningarna har fått upp näsan över vattenytan igen, säger Cocozza.
– Jag var själv aktiv inom föreningslivet på 90-talet. Jag vet hur mycket av tiden som går åt till att få in pengar. För en förening är det en fördel att jobba med verksamheten i stället för att behöva jaga pengar hela tiden.
Flera av landets SHL-klubbar har genom åren backats upp av stenrika, privata, finansiärer. Som Per-Olof Ejendal i Leksand, Jakob Porser i Luleå, Svante Pålsson i Rögle och Percy Nilsson i Malmö.
Men det är alldeles för få.
I alla fall enligt Michael Cocozza.
– Vi borde ha mer av den amerikanska kulturen i Sverige. Att de som har gjort bra affärer och gjort mycket pengar - de delar också med sig, säger han.
Du rekommenderar fler i din position att göra samma sak?
– Det är ju en fråga om anständighet. Om du har tillgångar som växer med 20 procent varje år - något som många i Sverige har - så borde fler göra det.
Michel Cocozza fortsätter:
– Det är upp till er i medierna att börja ställa såna frågor till de här personerna: Vad ska ni göra med alla pengar som ni samlat på er?