Första halvan av säsongen var direkt usel även om förväntningarna inte direkt var skyhöga inför starten. Det som i grunden räddat upp säsongen, om jag hårddrar det, är spelet i powerplay och Broc Little. Jag tycker inte att Linköping rent spelmässigt varit speciellt vassa under hela säsongen utan det är i grunden ovanstående parametrar som sticker ut. Längs resan har Linköping förenklat spelet bakifrån och verkligen satt defensiven i fokus. Såklart helt rätt för att rädda upp säsongen vilket man lyckades med och det var ändå starkt sett till hur det såg ut ett tag.
Utropstecken
Jag trodde inte på Linköping inför säsongen och kan villigt erkänna att jag under densamma trodde det skulle gå helt åt fanders. Ett tag kändes det som om man lyckades hitta alla möjliga och omöjliga sätt att förlora och när man dessutom parkerade på en jumboplats fanns det röster som ifrågasatte Bert Robertsson.
Det tyder ändå på en mental styrka att lyckas vända säsongen och faktiskt prestera sin bästa hockey i slutskedet av serien.
Frågetecken
Visst, man lyckades vända säsongen och komma undan med andan i halsen men det var knappast med ett spel som jag tror Linköping i grunden vill spela. Snabbt ut ur egen zon, rakt mot mål och sedan en väldigt prioriterad defensiv. Jag tror Linköping egentligen hade velat sätta ett tydligare grundspel och eget spel med större puckinnehav. Samtidigt förstår jag att den pressade situationen krävde att man gjorde de prioriteringar man gjorde för att vinna matcher.
Positiv överraskning
Jag visste att Broc Little var bra och kunde göra mål och poäng. Men att han skulle driva laget som han gjort i år trodde jag inte. Little har uppträtt som en lagspelare och underkastat sig det hårda och uppoffrande jobbet även utan puck.
De/den hade jag större förväntningar på
Jag hade inga förväntningar på att Patrik Lundh skulle kliva in och stå för 40 poäng, men jag trodde helt klart på fler än de 14 han gjorde. Det ska ha funnits en skadeproblematik med i bilden som kan vara en del av förklaringen men den intensitet som kännetecknat Lundh såg jag inte mycket av.
MVP
Ser man spelare för spelare i varje lag har jag svårt att hitta en spelare som är viktigare för sitt lag än vad Broc Little är för Linköping. Amerikanen bär Linköpings offensiv och har också, som jag nämnde ovan, utvecklat sitt defensiva spel.
Säsongens tre bästa spelare
Tre Getingar: Broc Little
Med 24 mål bar amerikanen Linköpings offensiv.
Två getingar: Jonas Holös
Stod för stabilitet och svarade för en gedigen säsong
En geting: Jaakko Rissanen
Efter en usel start växte den finländske centern efter hand.
Framåtblick
Avslutningen på säsongen gav nog självförtroende till hela föreningen och framför allt till general managern Niklas Persson och tränaren Bert Robertsson. Nu gäller det att fynda spelare som kan utvecklas och som stått och stampat i andra klubbar. Det är den platsen som Linköping har i näringskedjan, vilket jag tror de insett också.
Potentiell förstafemma nästa säsong
Målvakt: Jonas Gustavsson
Backar: Jonas Junland - Filip Berglund (Ny från Skellefteå)
Forwards: Broc Little - Jaakko Riissanen - Andrew Gordon