Hans Abrahamsson wrote”LHC är som det berömda täcket”
Djupanalys: Hans Abrahamsson granskar Linköpings lagbygge
Nedsläpp för SHL-säsongen 16/17 närmar sig!
Sportbladets Hans Abrahamsson räknar ner genom att djupdyka och analysera läget i alla klubbarna – lagdel för lagdel.
I dag: Linköping HC.
ABRAHAMSSONS ANALYS
De elva senaste åren har Linköping nått semifinal eller bättre sju gånger. Det är långt ifrån något dåligt facit även om det där SM-guldet fortfarande saknas. Nu tar LHC ny sats och man gör det med en trupp som är bra, men som jag ändå har svårt att se gå riktigt hela vägen.
Dels på grund av historien: finns verkligen den riktiga vinnarmentaliteten? Dels på grund av att jag tycker både målvakts- och backsidan är i tunnaste laget.
Annars gillar jag verkligen en hel del av det Linköping jag såg förra säsongen. Nu slutade det redan i kvartsfinal och där tycker jag laget vek ner sig en aning mot Växjö. Man ska dock ha respekt för att smålänningarna är ett väldigt skickligt slutspelslag och att det nog var den bästa kvartsfinalserien i slutspelet.
Förhoppningsvis var fjolåret starten på den resa som Dan Tangnes inlett som ny huvudtränare. Hårdare jobb, stort puckinnehav men också ett rakare spel och fler enheter som kan producera.
Under senare år har Linköping alltid haft en förstakedja av toppklass, men inte riktigt haft bredden för att kunna gå hela vägen.
Den risken ser jag inte den här säsongen. Snarare tvärtom. Är det något Linköping har är det forwards som kan producera. Vill man vara petig (och det ska man vara) kan jag sakna lite tyngd och storlek i forwardsuppsättningen. Men jag räknar till sju-åtta spelare som bör spränga 25 poängs-vallen i vinter.
Samtidigt är det också sju-åtta forwards som är vana att spela mycket i offensiva situationer och få gott om istid. Där har Tangnes en utmaning framför sig.
Att bygga en spelartrupp där det ekonomiska utrymmet har en gräns är som med det berömda täcket: hur man än drar i den finns det alltid någon kroppsdel som inte täcks. Översatt till Linköping kan det bli lite kallt om fötterna i vinter.
Tyngdpunkten av lönekakan ligger på de offensiva spelarna medan det lagts mindre pengar på back- och inte minst målvaktssidan.
Men håller defensiven ihop kan det bli en riktigt rolig vinter i Saab Arena.
MÖJLIG STARTUPPSTÄLLNING
Johansson
Näkyvä Carlsson
Gordon Roe Lilja
MÅLVAKTER
Jag är tveksam till Skellefteås val av målvaktsduo och Linköping har valt en liknande väg. Marcus Högberg och Jakob Johansson fyller 22 respektive 23 år under hösten nu vilar allt ansvar på dem. Inte för att åldern behöver vara någon nackdel, men ingen av dem har så här långt bevisat att de är den toppmålvakt som krävs om nu Linköping tänker slåss om SM-guldet.
Storväxte Högberg har varit med i SHL några år nu och har verkligen blandat och gett. Känslan är att högstanivån finns där, men att han under tid har haft svårt att hålla ihop sitt spel.
I Linköping är det många som tror att Jakob Johansson redan den här säsongen kan spela till sig förstaspaden. Johansson svarade för en riktigt stark allsvensk säsong som solklar etta i Mora. Även om avslutningsmatchen mot Leksand inte var någon höjdare.
Nu är det upp till bevis i SHL.
BACKAR
Förra säsongens tre stjärnbackar – Junland, Rahimi och Billins – är borta. Linköping har fyllt på med Kristian Näkyvä, Niclas Lundgren och Eddie Larsson. På pappret är det en ekvation som slutar på minussidan.
Men ett truppbygge handlar om en helhet och att göra val och prioriteringar. Linköping har gjort ett medvetet val att ekonomiskt prioritera forwardssidan, och lägga mindre slantar på back- och målvaktssidan.
Att förlänga kontrakten med landslagsbackarna Junland och Rahimi hade kostat rejält med löneutrymme.
Dessutom räknar Linköping med att unga backar som Gustav Forsling (Tre Kronor-debut i våras) och Gabriel Carlsson ska ta stora och välbehövliga kliv. Något som inte alls känns orealistiskt och då ser backsidan plötsligt inte alls så dum ut.
Linköping får hålla alla tummar som finns för att Forsling kommer tillbaka efter träningscampen med Chicago.
Den hårdskjutande backen och nyförvärvet Näkyvä är tänkt att ha det stora ansvaret i det offensiva spelet. Och det här är definitivt en duo som kan producera från blålinjen.
Bakom Forsling och Carlsson finns också Anton Karlsson, 23, och Petter Hansson, 20. Det ska bli intressant att se vad nya backtränaren, förre storbacken Johan Åkerman, kan få ut av det här materialet.
FORWARDS
Två superkedjor eller tre riktigt bra kedjor? Den frågeställningen brottas nog Linköpings tränarstab med. Utgångsplanen verkar vara att sprida ut de offensiva skjutjärnen på tre kedjor och sedan spetsa till det rejält i power play.
Det innebär bland annat att Henrik Törnqvist har fått chansen bredvid bröderna Olimb och att Jakob Lilja placerats bredvid stjärnduon Gordon/Roe.
Hur som helst är det offensiven som är grejen med Linköping den här säsongen.
Osloguttarna, bröderna Mathis och Ken André Olimb, får äntligen spela tillsammans, något båda verkligen har längtat efter. Mathis var under flera år Frölundas offensiva stjärna, men fick också kritik för att spela för mycket ute längs sargen och inte vara som bäst när allt skulle avgöras.
Kritik som delvis var välriktad. Nu tror jag att Ken Andrés mer raka och frejdiga spel kan locka fram en ännu bättre sida av storebrorsan.
Utöver de två kedjor jag nämnt kan Linköping också matcha poängmaskinen Broc Little och intressanta nyförvärvet Niclas Bergfors på varsin sida om kloke Niklas Persson.
Fungerar bara målvakts- och backspelet blir Linköping en offensiv maskin som blir oerhört tuff att stå emot. Och det är klart att ju mer tid du tillbringar med pucken i anfallszonen, desto mindre blir också belastningen i egen zon.
VÄRVNINGSBETYG SÅ HÄR LÅNGT ++++
Visst, de tunga tappen på backsidan kanske drar ner en aning, men totalt sett har Linköping fått behålla de riktigt tunga offensiva namnen och sedan fyllt på med ytterligare en riktig topptrio.
DET BEHÖVS
En ersättare för Gustav Forsling om han blir kvar hos Chicago Blackhawks.
Genombrottet: Danske VM-backen Emil Kristensen blir intressant att följa.
Floppen: Lyckas Kristian Näkyvä leverera som han gjorde under framför allt höstsäsongen i Luleå?
Poängkungen: Vimlar av offensiva skjutjärn. Jag säger Mathis Olimb, som nu får draghjälp av brorsan.
Slutplacering i SHL: 4.