MagnuM wroteJag minns inte när magkänslan var så tråkig som den är inför årets elitseriepremiär. Publiksiffrorna i CC var många gånger usla under förra säsongen. Hur ska LHC kunna locka den kräsna publiken i år med ett mer mediokert och profilfattigt lagbygge?
Det som oroar mest är att laget känns utdömda på förhand. Risken är att spelarna accepterar att dom i år är ett mitten/bottenlag och spelar därefter. Tyvärr så brukar det faktiskt påverka vad media/folk anser om laget. HV71 går in i säsongen med ruskigt självförtroende och vi känns som vi står på knä redan innan säsongen har startar.
Jag hoppas innerligt att jag har fel! Säsongskort inhandlat och kommer personligen stötta laget precis som alla andra år. Dock så är jag en aning skeptisk till hur årets trupp är formerad.
Forza Cluben - Hata Gnaget!
// MagnuM
Jag anser att det är orealistiskt att ett lag ska kunna ställa upp ett guldkandidat-lag säsong efter säsong. Det kommer mellanår också. Det tror jag inte att många LHC-supportrar förstår i allmänhet. Denna framgångssaga som vi har fått varit med om har bara innehållet just framgångar och varat i tio-tolv år. LHC har i år ett s.k. mellanår, eller kanske flera mellanår att se fram emot. Man samlar då styrka och organisationen får tid att samla sig. Även fansen måste få tid att "etablera sig".
LHC behöver denna tid som kommer nu, där man växer som organisation och som lag hos sina supportrar. Mellanåren är bara av sportslig karaktär. Nu kommer vi göra framsteg som förening. Förhoppningsvis. Det är i alla fall så man bör se på saken.
Med det sagt; trots att vi inte ställer ett guldtippat lag på isen så är idrotten så härlig att det ändå kan gå bra. Riktigt bra. MoDo var väl knappast favoriter när de tog senaste guldet? Djurgården var knappast favoriter förra säsongen och ändå spelade de final. Samtidigt har väl knappast skrytbygget från väst varit någon garant för guld?
Det får inte vara så att allt stöd och all support från publik bygger på en förväntan på sportslig framgång. Denna framgång ska ses som en bonus. Under mellanåren bör man endast förvänta sig två saker. Att man inte ramlar ner i en lägre division och att man ser till att gå plus i ekonomin. Allt annat är som sagt bonus. Sedan ska, som jag sa, organisationen bli starkare, men det är inget som supportrarna direkt märker. Sakta men säkert kommer då också nästa guldvåg att komma, när föreningen har fått mogna ytterligare.
AVGÖRANDE ÄR ATT VI FANS STÖTTAR LAGET GENOM HELA DENNA RESA. Som sagt, ett bonusguld är aldrig helt otroligt.