Div2 är inte med i sammanhanget.
Hellre detta än mer serielunk iaf. Det är en rätt skoj tanke att åka till en lada mitt ute i ingenstans för att se Cluben köra över traktens stolthet. Risken för fulhockey från frustrerade hemmaspelare och skador på våra spelare är det enda jag ser som direkt negativt. Det skulle få följder för elitseriespelet. Jag gillar däremot skarpt derbyinslaget med lottning efter geografiska avstånd. Det skapar även ett intresse för ES-lagen ute i regionen. "Laget som vårt lag gjorde två mål på..." osv
Men ska verkligen ES-lagen kliva in med en gång, är det inte bättre med en-ett par omgångar med flera lag från div1 mot Allsvenskan? Om det inte finns pengar/intresse till att resa är det ju ingen mening med det andra heller, att låta ES-lagen åka ut till småhallarna.
Det finns även en viss risk att man gynnar de redan starkaste i div1 om man slentrianmässigt tar seriesegrarna. Det gör klyftan i div1 ännu större. Kan man inte sovra fram från alla div1 lag (det är en hel del ja...) innan och sedan låta de bästa möta AS och omgången efter går ES-lagen in. Att låta alla div1 vara med och alla startar från början blir lite väl många matcher för ES-lagen och de bästa AS-lagen. Risk att det blir lite löjets skimmer över matcherna, att klubbarna inte tar det seriöst. Vore trist.