Des Moroney wroteTvå sekvenser avgör matchen! Dubbelutvisning och spel 4 mot 4 och vad gör den fantastiske coachen Lener. Han spelar 2H och vips tappar vi puck i anfallet och de orkar inte göra ett defensivt arbete och 1 -1 är ett faktum.
Jag gillar inte det där argumentet, för vad ska han göra istället? Det här hände i andra perioden, då vi fortfarande ledde med 1-0. Ska man alltså satsa defensivt i ett sånt läge? (LHC har ju varit grymma på att spela på ledningar i det här slutspelet........) Eller sätta in spelare som gillar de öppna offensiva ytorna? Nog för att det har märkts länge att du verkligen hatar Lener, men någon måtta får det väl vara. Du har naturligtvis helt rätt i att de två knappast bidrar tillräckligt defensivt, och då smäller det - men är det inte läge att spelarna själva får bära hundhuvudet någon gång?
Och jag får verkligen huvudbry när jag läser det inlägget du postade strax efteråt:
Des Moroney wroteHar man inte begripit under 4 säsonger i Sverige som ledare att anfall är bästa försvar [...]
En aning motsägelsefullt.. Hur kan du i så fall klaga på beslutet att slänga in de två mest offensiva spelare på banan? Då är det väl i så fall spelarna som borde begripa, efter 2 säsonger i Sverige, att man måste jobba hem när man tappar puck?
Hade Lener satsat defensivt i det läget, och det hade blivit mål ändå, så hade det väl gnällts på coachningen där med (och jag säger inte att det skulle vara just du som skulle göra det, utan tongångarna på forumet allmänt). Den här matchen förlorar vi inte på grund av coachningen, utan vi förlorar på grund av att vi inte kan få in puckjäveln i mål. Det är utespelarnas ansvar att se till att puckarna rasslar i motståndarnas nät
Köttet wroteMen nu är det inte slumpen som avgör hockeymatcher, mer än i något ytterst enstaka fall. Därmed finns det inget "vår tur". Jag föredrar åtminstone ett kämpande lag med rätt inställning i sudden istället.
Spot on. Majoriteten av matcherna som gått till förlängning har också gått till förlängning av en anledning: underpresterande. Antingen defensivt eller offensivt (eller både och, huva..). Slump kan avgöra sudden, men slarv kan avgöra matcher. Vilket som är mest förekommande, det behöver man inte vara fysiker för att fundera ut. Vilket som har vart mest företrädande under slutspelet, det behöver man inte vara Einstein för att svara på.