just de wroteJag tycker också att nu får det räcka med mobbing av Fernholm. Det verkar som det MÅSTE utses en syndabock varje år, och den stackarn får det inte lätt.
Oj, vad svenskt det där kändes... (och det säger jag inte för att tracka på dig, så du vet). Men jag förstår faktiskt inte varför folk reagerar över att kritiken blir större och större ju längre Fernholm radar upp skitinsatser på led. Nidord är en sak, men det är ju inte frågan om att det måste vara en syndabock. Det är ju som att en chef har en anställd som ständigt gör bort sig och inte jobbar. Efter några veckor, och flera tillsägelser, så funkar det inte att säga till på det där snälla sättet som man gjorde första gången. Vi betalar faktiskt hans lön, då har vi rätt att ställa krav på honom. Han ska inte "få det lätt", och det gäller varenda spelare i truppen oavsett om du exempelvis heter Mårtensson, Fernholm eller Ekbom. Sen att vissa människor formulerar sig jävligt onödigt, det köper jag att folk reagerar på. Men blanda inte ihop det med att vara "en syndabock".
just de wroteJag tycker att det är direkt osmakligt och missgynnar laget.
Och något som inte missgynnar laget är hans totalt katastrofala backspel?
just de wroteEn definition på mobbing kan vara att en person utsätts för systematisk förföljelse. En systematik behöver inte vara planerad eller samordnad.
Så om han gjort dåliga matcher i princip hela säsongen så ska han få en klapp på huvudet? Bullshit! Och det är inte mobbing att kritisera en spelare. Återigen, ordet "svenskt" dyker upp i skallen på mig. Jag förstör inte varför folk är så rädda för kritik, oavsett om den är riktad mot en själv eller riktad mot någon annan. Sen finns det såklart onödiga/dumma/klantiga sätt att formulera kritiken på. Men om Fernholm har varit systematiskt dålig under säsongen så är det väl inte så konstigt att folk kommenterar det systematiskt? Ett annat exempel på det är väl stjärnan i HC Stureplan, Jonas Soling. Men det är ju inte frågan om att folk pekar på honom på stan och skrattar åt honom, direkt. En "svensk" definition av mobbing verkar ju vara att det räcker med att man säger något som kan upplevas negativt. Då har man faktiskt inte en susning av vad det innebär att mobba/bli mobbad. Återigen, kritik får man fan lära sig att ta, precis som att man får ta att kritiken växer om det inte händer någon förändring. Det är så jävla fisigt att det ska vara så tabu.
just de wroteDet går alldeles utmärkt att kritisera utan att mobba.
Jag tänker formulera om din mening till en egen, och byta ut ordet mobba. Dels pga det jag skrev ovan och dels att om det vore så, då skulle 80% av alla idrottsmän inom lagsporter vara mobbade av egna fans och det är skitsnack. "Det går alldeles utmärkt att kritisera utan att skriva nedsättande saker", det kan jag skriva under på. Men jag tycker inte att exempelmeningen med "Hemlins avgång" är så farlig. Personligen tycker jag förvisso att den åsikten är felaktig så att det sjunger om det, men det är ju ett felbeslut om han får förlängt. "Jävla riksfåne" är väl däremot lite mer onödigt, om man säger så.