Lukkinen wroteSka man behålla en underpresterande målvakt mellan stolparna bara för att resten av laget underpresterar samtidigt?
Du har en poäng, det medges. Men i det här fallet så tycker jag inte att det resonemanget fungerar. Av de här anledningarna:
1) Det hade aldrig - aldrig - hänt om det var Norrena som hade stått i mål.
2) Den första åtgärden som gjordes var att byta målis. Inte time out, inte bänka andra spelare - ingenting. I min värld byter man ut en målvakt om hans spel inte fungerar, givetvis, men i vissa fall kanske man måste tänka efter och komma på anledningen till varför det inte fungerar - och då åtgärda det. Det är ju inte så att han direkt fick någon hjälp. Och inget mål var egentligen hans fel.
3) Han kunde ha spelat bättre, i synnerhet eftersom han måste ta chanserna om han vill kämpa om förstaspaden på allvar. Inget snack. Men utbytt efter två mål? Det rättfärdigar jag enbart om man har fått typ 3 skott på sig, och man borde ha tagit alla. Och när vi dessutom är i ledningen? Absurt!
Nej, det där är bedrövlig coachning. Dock - jag köper inte att det skulle vara en anledning till att man tappar matchen. Inte mot ett jävla skitgäng som Rögle. Det är spelarna på isen som ska göra jobbet, och i tredje perioden fanns inte intresset av att göra det. Då slår motivation klass, och när vi inte har en glasklar ledning så har Rögle alla chanser i världen att hämta igen det hela - och idag gjorde dom det. Gör vi vårt jobb så skulle till och med Lasse Thörnholm kunna stå i mål (okej, nu överdrev jag lite) och vi ska ändå plocka alla tre poäng mot ett lag som Rögle.
Leners beslut är katastrofalt - men det ska inte vara någon rökridå för att undangömma att resterande spelare (med få undantag) inte gjorde sitt jobb. Det var längesen jag såg ett LHC som gjorde en hel bra match, 60 minuters bra spel. Det känns som att det alltid är minst en period per match, eller delar av någon, som vi på något sätt släpper. Det problemet är större - och viktigare att lösa - än att vår andramålis blir utsparkad för tidigt ur en match. Engstrand får helt enkelt knyta näven och komma igen.
Satan >>
Det där tror jag inte en sekund på. Om Norrena, mot all förmodan, bestämmer lagupställningen så är det inte bara tränarna som ska väck, då gäller det även honom. Han är förstamålvakt och ska spela flest matcher, men det är knappast så att han bestämmer när Engstrand ska spela.