köttet wrotecremator wroteDet är klart att vi inte kommer ligga i topp i oktober, men man räknar troligen inte med att göra det i slutet av säsongen heller. Att ligga på en sjätteplats när poängmakarna ansluter är långt ifrån osannolikt, och bör ge ett tillräckligt bra utgångsläge att kunna knipa åtminstone en fjärdeplats.
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker här. Efter 12 omgångar utan tjeckerna så låg vi på just sjätte plats i tabellen. Sedan dess har Mårtensson försvunnit och inte ersatts med något som ens är i närheten. Dessutom har vi blivit av med två av seriens bästa boxplayspelare i Emvall och Jocke E. Så även om jag tycker det är kul att du är positiv så hävdar jag nog att det är osannolikt, men givetvis inte omöjligt, att vi ligger på en sjätteplats vid motsvarande tidpunkt kommande säsong.
Då ska jag förklara för dig. Anledningen till att vi låg på den platsen, enligt mig, var inte för att vi hade den sjätte bästa truppen på pappret då utan för att vi hade en trupp som underpresterade. Jämför med exempelvis Färjestad som parkerade i topp under första halvan av serien trots att man hade ett, än en gång, på pappret högst medelmåttigt lag. Jag skulle vilja påstå att vi har en märkbart bättre trupp än vad de hade då och förutsatt att Säcken lyckas med det han nu får betalt för så har jag väldigt svårt att se varför vi inte skulle kunna ligga på plats sex innan tjeckerna ansluter.
köttet wroteTanken med säsongens lagbygge tycker jag är ganska tydlig, nämligen att det inte ska kretsa kring enstaka spelare som bär laget och gör poängen utan målet är en lagmaskin som kämpar och sliter med tjeckerna som spetskompetens.
Frågan kvarstår dock: vi ska klara nära 25% av serien utan nämnda spetskompetens med ett lag som, åtminstone på pappret, är svagare än förra säsongen. Som big m skrev: vem ska göra poängen?
Än en gång så är min åsikt att förra säsongen handlade om att vi underpresterande på grund av undermåligt ledarskap. Det är klart att målskyttet kanske inte kommer vara på topp, men spelare som Zacke, Jämtin, Mange och Musse har kapacitet att göra en hel del poäng, Bagarn och Honken kan säkerligen vara på hugget för att få revansch efter några tunga säsonger och det finns yngre killar som garanterat gör allt för att visa framfötterna när det bjuds på istid.
Allt det här är självklart bara spekulationer, men jag tror faktiskt att det kommer gå, om inte annat på ren vilja. Det är å andra sidan också rena spekulationer att det inte kommer göras några poäng och att vi inte skulle klara att hamna bättre i tabellen än sex andra lag i en elitserie som just nu ser ut att bara ha två giganter, så vi får antagligen enas om att vara oeniga.