Klart som korvspad att vi ska behålla både Janne och Jaro om de vill stanna och att de går ned i lön. Vad gäller Janne så sägs det att han halverat sin lön från sitt första kontrakt med oss till det han skrev på för nästa år. Om Jaro gör samma sak så skulle vi nog kunna behålla dem. Förutsättningen är dock att de inte ansluter direkt. De nya skattereglerna ligger väll runt 19% för artistare istället för 15% väll?
Jocke och Fernholm tjänar 200K var / månad = 200 000 x 12 = 2 400 000 kr x 1,45 (arbetsgivaravgift) = 3 480 000 kr x 2 = 6 960 000 kr
Janne & Jaro tjänar 350 K / månad = 350 000 x 8 = 2 800 000 x 1,19 (artistskatten) = 3 332 000 kr x 2 = 6 664 000 kr
Nu vet jag självklart inte vad de tjänar i verkligheten men det ger ett perspektiv på kostnaden. LHC:s stora problem är inte toppspelarna som Tony, Mange, Jaro eller Janne. Det är att Fernholm, Jocke mm tjänar för mycket i relation till vad de presterar. Med de eskalerande lönerna i ES de senaste 10 åren så tjänar idag 3-4 lina spelare alldeles för mycket pengar. Till nästa år vill jag se en ännu tydligare rollfördelning där vi har en riktigt billig 4e lina, en defensivt stark men billigare 3e lina och sedan två starka linor med toppspelare.
Janne-Vakant-Musse
Mange-Vakant
Kommentar: Riktigt svårt att ersätta Tony såklart. Kraven blir enorma på den spelaren. Förhoppningsvis kan Janne och Musse hjälpa till att göra det lite enklare för den som ska fylla Tonys skridskor.
Jämtin-Jaro-Zacke
Hävelid-Andersson
Kommentar: Dont fix it if it aint broke. Funkade kalasbra innan Zacke bröt foten
Petterström-Vakant-Lauman
Pihl-Persson
Kommentar: Skridskostark och tung lina som vi kan matcha mot de andra lagens förstalinor
Karlsson/Ottoson-Lindhagen-Emmis
Ekbom
Kommentar: Billig 4e lina med 2 LKPG killar som får chansen att spela in sig i ES
Vi ska ta in en ytter och två centrar enligt mig. Den ena centern ska ersätta Tony vilket förståss innebär en riktigt dyr spelare. Jag skulle även vilja få in en ytter med speed till en av de två första linorna. Linus Videll skulle passa väldigt bra där tycker jag.
Till tredje har jag sett Micke Holmqvist här på bullen. Jag tycker/tror att han har grym potential men han verkar inte palla för trycket som det innebär att tjäna som en toppspelare. Om vi kan få honom riktigt billigt (mer än hälften av Jockes lön) så tycker jag att det är en klockren värvning för en tredjelina.
Vad gäller den nya backen så ser jag gärna Jonas där. Annars så skulle jag gärna se Miko Louma tillbaka i truppen. Tycker det är en spelare som alltid spelar sin bästa hockey i slutspelet. Minns året vi loosade mot Modo. Då var Miko en gigant mot FBK men åkte på en grymt tung skada i sista matchen.
Tyvärr är det väll så idag att inget lag som har ambitionen att fightas om guldet gör plus om de inte går till minst semifinal. Vad jag förstod så gjorde FBK 3,5 mKr förra året i plus när de vann. LHC åkte ut i kvarten och backade 3,5 mKr. Skillnaden mellan lagen är alltså 7 mKr (eller 7 st hemmamatcher i slutspelet). Tycker Bergstens citat av Frölundas ordförande inför match 2 i CC var klockrent "Tidigare gjorde man 15-20 mKr plus om man gick till final. I år får vi vara glada om vi ens går plus vid en final". Det är alltså inte bara LHC som lider av den ekonomiska verkligheten utan samtliga lag har det tungt. Då ska vi även betänka att LHC betalar 7 miljoner kr mer i hyra än det lag som betalar näst mest.