Det är ingen skam att förlora mot Slovakien, dom är inte dåliga (även om vi är ett bättre lag och borde vinna över dem). Men sättet som vi torskar på.. Vi ger bort matchen, och det baserar jag på att vi under hela matchen gör de två felen som vi absolut inte under några omständigheter får göra mot ett lag som Slovakien. Slovakien har ett grymt powerplay och är brutalt snabba i spelvändningarna. Så vad gör vi? Vi tar korkade utvisningar - felaktigt byte och tre (!) offensiva utvisningar - och backarna tar katastrofala beslut i offensiv zon när Slovakien vänder spel (Lidas och Kronwall är direkt ansvariga för två mål) och när slovakerna kommer i fart med en eller två eller tre man mer, då är det i det närmaste tur om det inte blir mål.
I förra inlägget skrev jag om att offensiven och powerplay måste förbättras, det kan jag inte påstå att det gjorde den här matchen. Det var inte det som vi förlorade matchen på, men det är också en stor anledning till att vi inte vann.
Sedan stämmer inte målvaktsspelet för oss idag heller. Jag lastar inte Lundqvist för målen, dessa får utespelarna i allmänhet och backarna i synnerhet ta på sig. Men fjorton skott och fyra insläppta mål... När offensiven dessutom inte börjar stämma förrän i mitten/slutet av andra perioden så är det svårt att ta sig in i matchen på allvar och gå upp jämsides med Slovakien. Slovakien kan då gå ner i tempo och sedan blixtra till så fort vi tappar pucken i anfall- eller mittzon.
Coachningen under två perioder är helt bedrövlig. Hur i helvete resonerar Bengt-Åke när Sverige får powerplay? Tre kedjor får alternera, och det är ju helt jävla bedrövligt. Sossehockey på hög nivå, men i powerplay så ska inte alla med. Myspys funkar inte på liten rink, i en OS-turnering med de bästa spelarna i världen. Offensiven har ändå inte riktigt fungerat under hela turneringen, men ändå vägrar Bengt-Åke kasta om på forwardssidan förrän efter elva och en halv period in i OS-turneringen. Däremot hade han inga problem med att kasta om i backparen, redan innan den här matchen hade börjat, när defensiven har fungerat under hela turneringen! Hur fan resonerade han där?
Det här är inte godkänt, Tre Kronor. Inte på långa vägar. Jag är på ett sätt lättad över att vi inte får möta Kanada, för jävlar vad råpisk vi hade fått.