MTCluben
“In March 2026, the International Olympic Committee (IOC) announced a new policy restricting the female category in the Olympic Games to biological females only, effectively banning transgender women and athletes with specific male-pattern chromosome traits from women’s events starting with the 2028 Los Angeles Olympics.”
IOK har ju återgått till normalitet igen och förbjudit biologiska män att tävla mot kvinnor. Beslutet fattades eftersom regelverket blev ohållbart, dels när män som uppenbart inte var trans började söka sig till kvinnoklasserna, dels eftersom transkvinnor ansågs ha prestationsfördelar jämfört med övriga deltagare. Man såg däremot aldrig transmän dominera eller få motsvarande fördelar i resultat- och statistiklistorna, medan transkvinnor i vissa fall kom att ta topplaceringar i kvinnoklasserna.
Det är synd att vi inte kan ha såna här diskussioner utan att det ska spåra ut i epitetkastning. Båda sidor är uppenbart väldigt känslosamma när det kommer till transfrågor. Det finns faktiskt ingen fråga där jag får så mycket hat som när jag debatterar detta.
För övrigt är jag inte det minsta bitter! Jag är ju glad! Glad över att vara man.
Kolle42
Förstår din ingång, men jag tycker inte man behöver dra det så långt heller. @MTCluben ser sannolikt transpersoner som den mest utsatta gruppen i samhället och tycker att de ska bekräftas på samma sätt som vi bekräftar biologiska kvinnor och män. Längre än så behöver man inte dra det.