Ser mer och mer influenser från NHL med bland annat tekning i anfallszon vid PP, fyrdomarssytem på ingång samt även nu powerbreaks. Vissa postiva saker, vissa negativa.
Jag tycker dock att det är dags att utveckla produkten fullt ut, då många klubbar dras med dåliga publiksiffror och sviktande ekonomi.
Först och främst - Förminska rinkarna!
Blir såå mycket roligare att titta på. I NHL är det alltid fart och fläkt och det går inte att spela gnethockey med rinkarna i mindre format. Givetvis är spelarnas skicklighet betydligt högre där borta, men jag är övertygad om att små rinkar skulle höja kvaliteten och framförallt underhållningsvärdet på matcherna här hemma.
Touch Icing - Alla onödiga spelaravbrott drar ner på tempot vilket i sin tur leder till sämre kvalitet.
Slagsmålen - Kanske inget jättefan av slagsmål, men säga vad man vill om det i NHL. Det drar mer folk, än vad det är som stannar hemma. Sen att man får matchstraff bara av att droppa handskarna och kramas lite i Elitserien tycker jag är ett stort skämt.
För att återknyta detta till powerbreaks så är det en följd jag kan ta om vi applicerar dessa tre moment i svensk hockey. Kanske har det inget direkt samband, men ska vi verkligen "härma" NHL kan vi väl fan lika gärna löpa linan fullt ut. Jag tror definitivt mer på en Elitserie som liknar NHL, än en Europeisk liga.