1) LHC skev på ett kontrakt på 15 år. Det verkar som att hyran inte var förutbestämd, utan att den är beroende av olika faktorer, kanske exempelvis omsättning, etc. Annars har man ju svårt att se att en ej etablerad ES-förening kan ta på sig en hyra som uppgår till 30 miljoner på sikt. Man gjorde helt enkelt vad man var tvungen till då, eftersom jag inte alls är säker på att man hade etablerat sig i ES utan CC. Kommunen gjorde vad dem gjorde och LHC vad dem kunde, trots att det var dyrt.
2) Kommunen väljer att stötta framförallt LHC med en arena för 249 miljoner (mycket jävla pengar) med motivet att den är till för andra evenemang för staden. Med andra ord ett risktagande i investering från kommunen som de nu också är berättigade vinst av, enligt mig.
3) LHC har blivit värt mycket mycket mer för kommunen som marknadsförare än vad någon kunde drömma om. Satsningen på Cluben har satt Linköping på kartan hos många av Sveriges medborgare. Detta för att man har blivit, inte bara ett etablerat ES-lag, utan t.o.m. en av de allra bästa. Frågan är om kommunen har råd att att riskera att LHC inte längre är ett svenskt topplag?
4) En försäljning av CC skulle var det allra bästa för alla parter tror jag. Fem års hyra a' c:a 17 miljoner = 85 miljoner, som redan är betalda i hyra. Det vore rimligt om prislappen hamnade kring 200 miljoner. Då har kommunen gått med vinst med ett antalmiljoner, har ett hockeylag som marknadsför staden samt säkrat att (mycket mer än) arenakostnaden är återbetald. För LHC:s del betyder det att man få äga arenan och får alla intäkter för de evenemang som förs där. Man får mer kontroll över sin ekonomi. Det betyder också att exempelvis fotbollen kan få samma chans med satsning som hockeyn har fått i staden.
En avbetalning på 20 år med 5% årlig ränta skulle i en snabb beräkning ge en högsta totalkostnad på 20 miljoner per år (200/10 + 200x0,05 = 20). Alltså mindre än vad den kostar i hyra idag och betydligt midnre än vad den kommer att kosta om några år.