jonas67 wroteMor Tuta wrotenär det mycket sällan gått tre år tidigare utan nyval och/eller statskuldsökning med ett antal hundra miljarder.
Undra vilka som byggde upp den stora statsskullden under sin långa tid i regering??? Inte var det de borgerliga då det var sossarna som hade makten under väldigt många år.....
Det var nog den snabba ökningen på ett par hundra miljarder till över tusen miljarder jag tänkte mest på. En milstolpe i svensk nationalekonomi. Jag är ingen direkt expert i frågan men en försiktig gissning är att det svenska rekordet i stor upplåning under kort tid innehavs av regeringen -94 med Ann Wibble vid kistan. Jag ser det dock som tragikomiskt men förstår att det är en vagel i ögat att statsfinanserna gått åt skogen som mest när de vars värderingar som de facto styrde har politik ("hjärtefrågor") som mestadels handlar om pengar.
Statsskuldens utveckling under sjuttio-åttiotalet-nittiotalets början finns det nog böcker om, om man verkligen orkar intressera sig. Två perioder i sjuttiotalets slut och en i början på nittiotalet har varit borgerliga. Vilken av dem är den mest framgångsrika för Sverige? Eller är det så att det är ingen av dem...
Det blir egentligen mer intressant om man vänder på frågan: vilka har lyckats amortera ner mest? Mest per period/år?! Vilket är viktigast, att man under det att man styr ett land kan låna eller att man kan betala tillbaka, eller iaf gå nära jämnt upp? Jag vet inte hur ni är, men inte f-n lånar jag till konsumtion iaf. Detsamma tycker jag är en jäkligt angelägen princip man håller i nationalsammanhang med. Går inte det är det skapligt fel på den politik man vill föra. Det man gör är att man vältrar över kalaset på kommande generationer att betala. Pensionsystemet nu i en övergångsfas är illa nog.
Jag tror inte att det kommer bli särskilt annorlunda denna gång, om det blir maktskifte, valmanifest till trots. Alla partier ska ju ha med sina hjärtefrågor, och inga av dessa annars framträdande profilfrågor är konkretiserade alls innan valet. Det finns vagel-i-ögat-saker i sosselägret med, men över annat. Den röviga nepotismen är dock utbredd i alla läger. Den går över partigränserna t o m emellanåt.
Risken finns att det även går mer eller mindre åt skogen med statsfinanserna även med det andra alternativet om inte sossarna är jäkligt lyhörda - och det är ju en av deras främsta egenskaper... Eller snarare, finns den öht? Att fyra partier är fler än tre kanske inte spelar någon roll?
Hur ser spelbolagens odds? Finns "regeringskris/misstroendevotum/nyval inom två år" spelbart någonstans? Kanske man kan lyckas säkra hem lite till sin "pension". Är det någon som gillar att ha koll på vilka spel som finns och vill ge en kommentar?