Lukkinen Lag 1-8 går till slutspel, punkt.

SHLs högsta höns:

”Men en liten ändring så att vi får in fler slutspelsmatcher kanske skulle kunna vara bra…

Lag 9-16 spelar ett alternativt ”lucky loser” slutspel där segraren får möta segraren av lag 1-8 i en superfinal. Segraren av den finalen får åka till Kanarieöarna medans förlorarna får representera Sverige i VM. Övriga lag spelar en slutspelsserie där de fyra sista lagen hoppar säck om vem som ska åka ur SHL.”

Alla får spela slutspel, alla är glada. Utom säckgänget som kom sist i säckhoppning.

Nu kör vi!

/SHL:s Ledningsgrupp ”

Kjeppkinesen Var ser du diskussionen? Håller för övrigt med. Hade varit jäkligt mycket roligare med fler matcher och lag tycker jag faktiskt. Svårare för alla som vill agera gatekeeper för att deras lag som grundades tidigt 1800-tal men mest harvat i lägre serier sedan 80-talet borde ha förtur pga nåt SM-guld från 1953 (smärre överdrift men ni fattar), istället för på sportsliga grunder, att faktiskt argumentera för sin sak då.

Inte för att de direkt argumenterar för det nu heller mer än med rena känsloargument ska sägas..

statistisk_urladdning Var ser du diskussionen?

Lars Osten Bergström lyfte frågan i Expressens stora derbyenkät.

Lukkinen Köper det rakt av om man samtidigt drar ett streck över tramset med hittepåslutspelet “play in”. Lag 1-8 går till slutspel, punkt.

Ja, man kanske skulle gå tillbaka till det eller att endast top4 går till kvarten och att lag 5-12 gör upp i ett play in.

Enda nackdelen med att utöka med två lag är att vi får mindre tv-pengar.

Kjeppkinesen Enda nackdelen med att utöka med två lag är att vi får mindre tv-pengar.

Lika för alla plus att tv-avtalet kanske ökar i värde om fler intressanta lag spelar i serien.

Problemet med att bara lag 1-8 går till slutspel är ju att sista tredjedelen av serien kan bli rätt trist för några lag runt plats 11-12. Men ju mer jag tänker på det desto bättre låter det. Nu är man ju typ garanterad slutspel och chans på guldet bara man är bättre än Cluben (dvs inte riskerar att åka ur), och det är ju ruttet. Blir ju ingen kamp att ta sig till slutspelet, bara en lång väntan.

Om en utökning sker skulle jag i så fall gärna se två lag som åker ur med huvudet före så får vi lite omsättning bland lagen. Kan behövas om det är 16 lag i serien.

Kjeppkinesen Enda nackdelen med att utöka med två lag är att vi får mindre tv-pengar.

Det är också därför det inte kommer genomföras. Alla lag som redan befinner sig i SHL är ganska logiskt också negativt inställda till att få en mindre summa av TV4.

Nu buar publiken i Göteborg när Luleå kommer in på isen. Inte ens där kan Cocozza göra business utan att drabbas av huliganism.

Tror faktiskt Luleå tar Frölunda i semin. Frölunda hård press vid deras zon men Luleå har ändå kontroll och känns större och starkare. Frölunda var bättre i början av semin men sen tycker jag Luleå har greppat Frölunda nu ändå.

Luleå är äckligt disciplinerade, snart 60 min spelade och 11 skott på mål, 2 i mål… inget insläppt

jg Otroligt imponerande, inte många i det laget som fuskar med jobbet direkt.