Jag tycker det här systemet är bra. Budgetarna mellan SHL och HA kommer skilja ännu mer nu när nya tv avtalet kickar in. Så att säga att det bästa laget spelar i SHL om lagen från HA tvingas kvala sig upp mot SHL håller inte. HV var ju utan snack det bästa laget i HA när dom gick upp förra året, men jag är för den sakens skull inte säker på att dom lyckats slå DIF/Timrå över 7 matcher för att ta sig upp igen.
Ja det är jävligt tufft att åka ur för det laget som gör det, men det är elitidrott och alla klubbar vet om att det kan hända varje säsong. Sen kanske man inte behöver fundera på det lika mycket om man heter Växjö, färjestad eller skellefteå. Men att tjuta över att systemet ser ut som det gör tycker jag är fel. Ledningen i klubbarna i botten måste förhålla sig till den verkligheten, då kanske det inte håller att slänga iväg en hel HA budget på fyra målvakter som man skeppar godtyckligt under en säsong. Det nya systemet visar verkligen den himmel och helvete som idrottens värld innebär. Hade jag spelat i Malmö igår hade jag skitit hägaktningsfullt i att motståndarn åkt ur. Hade firat som ett SM-guld.