Vettiga tankar från Sanny i Disciplin/tackling/fysiska spelet/bestraffning-debatterna.
Förstår att det är en svår avvägning för domarna när de blickar upp mot jumbotronerna men disciplinnämnden har ett jäkla ansvar att visa vad som är bra tacklingar och dåliga tacklingar. Tycker de gjorde helt rätt i bedömningen av Taffe, även när jag försöker se det ur ett objektivt perspektiv. Samma sak borde gälla här, möjligtvis lägsta straffet efter game.
Mattias Ek ropar efter att förbjuda open ice-tacklingar. Kan vi inte bara gå över till damhockeyregler med en gång? Fart är ju uppenbarligen vad SHL vill ha och vad de tror sig veta att publiken vill ha och med fart kommer skador att öka om man nu inte förbjuder tacklingar helt. Alternativet skulle ju vara att utbilda spelare, framförallt unga som kommer upp i SHL, att faktiskt ta ansvar för sig själva i varje situation, inte bara när man tacklar utan även när man tar emot en tackling. Men det är väl för mycket begärt. Möjligtvis kortast möjliga straff efter matchstraff men inte mer.
Förespråkar inte hjärnskakningar till förmån för fysisk hockey. Däremot kommer hjärnskakningar vara ett faktum om vi vill ha snabb hockey samt tillåta tacklingar. Just nu känns det som att spelarna i många fall blir förvånade av att de kommer att få en tackling och vet inte hur de skall hantera det. Det faller ju sig naturligt att när man tar bort "fartförstörande" moment som hakningar och slashingar för att få upp farten men samtidigt behåller momentet tackling som renderar i ett tvärstopp i den här efterfrågade farten så blir det fel. Kan bara tänka mig själv hur det blir. "okej, jag har pucken, killarna bakom mig får inte haka mig, de får inte slå på handskarna eller klubban, killen från sidan åker ut på direkten om han ger mig ett rapp på klubban eller stöter till handen, nu kör jag - BAM - Aj jävlar, mörkerrum kommande veckorna. Glömde bort att man fortfarande får tacklas i den här sporten.. Men va faan, snabbt gick det ju iallafall - nu är grabbarna på SHL nöjda!"
Lösningen? Ne, förbjuda open ice-tacklingar, då kan jag lika gärna börja gå på damhockey. För mig hör tacklingar och smällar till sporten hockey som jag har följt på olika sätt hela mitt liv. Men jag är inte förvånad om vi ser ett förbud inom två år. Farten tar död på fysiken i den här sporten, det är ett faktum. Vissa gillar det, jag gör det inte. Åtminstone inte sett till det sätt som SHL hanterar det hela. Kanske skulle vara på sin plats att utbilda spelarna att inte bara ta ansvar när de delar ut tacklingar utan även när de får en tackling? Att så länge momentet är tillåtet så kommer ansvaret ligga hos bägge parter. Ska jag skrinna på nu med pucken och sattsa mig genom mittzon, då får jag vara beredd på att få en smäll och därmed hålla huvudet högt, vara beredd med en axel själv eventuellt. Även utbilda i att tackla rätt i den så kallade "moderna Hockeyn", dvs. ska du proppa nån, sätt den i bröstet eller sidan av kroppen. Visst, det går trumvirvel snabbt, men man kan åtminstone Öva på de momenten på samma sätt som man övar på allt annat. Tacklingar är än så länge en del av sporten, även open ice, öva därefter!
Haha, tänk er om Foppa hade lirat i SHL nu med hans offensiva tacklingar. Fy fan vad han hade suttit i båset, alt. varit påväg ut från rinken. Domarna hade bitit av pipan! "Tackla en kille som inte ens har pucken??, Ne nu jävlar!"