Jag håller faktiskt också med om att det nu ligger på spelarna att greppa den nya nivån. Det kan vara värt en del extra avblåsningar från de randiga i det korta perspektivet. För jag tror att det på lång sikt ger mervärde för hockeyn. Dessutom har domarna varit ganska dåliga på att blåsa för slag högt upp på klubban och på handskarna tidigare. Det har dessutom aldrig varit tillåtet, enligt regelboken, att slå uppifrån och ner på motståndarens klubba. Tyvärr har det tillåtits i alla fall, och där bär förstås domarna en del av ansvaret. Dom ska implementera regelboken, och det bör dom bli bättre på rent generellt.
Några grejer jag kommer ihåg från senare år är kastade handskar som inte renderat i matchstraff trots tydlig regel. Inhopp från båsen för att delta i slagsmål ska ge automatiskt GA-MI. Sker inte alltid. Tredje man in i bråk ska alltid vara matchstraff. Det händer nästan aldrig heller. Spelare i målgården döms då och då när spelare är i kontakt med målvakten utanför målgården. Kan aldrig ske. Är inte spelaren i målgården kan det aldrig blåsas för spelare i målgården. Ska det ändå blåsas av då så måste det vara utvisning för interference (eller annat brott mot målvakten), annars ska situationen släppas och mål dömas för den händelse pucken går i nät.
Det är på grund av såna här saker som jag ofta får utbrott på domarna. Dom ska döma enligt reglerna och inte hitta på tillägg eller avdrag från regelboken.