En intervju med Roger i dagens Corre om ordförandeskapet och ekonomin:
[size=150]Tydliga beskedet – från LHC-basen[/size]
Räkna med Roger Ekström som LHC-ordförande i minst tre år till. Om han får. "Så länge är jag beredd att ställa upp", säger han.
Om knappt tre veckor är det årsmöte i Linköping HC. Enligt valberedningens förslag väljs två nya ledamöter – Sofia Willquist och Kristina Vikdahl – in medan Lasse Bengtsson, Karin Ljungmark Malmström och Lars-Göran Torpheimer tackar för sig.
Roger Ekström förelås som väntat sitta kvar som ordförande och ser sig själv på posten under en längre tid.
Han säger:
– Saker kan hända och det är inte bara jag som besämmer det, men om man vill ha mig kvar under de närmaste tre åren är jag beredd att ställa upp. Med tanke på att vi till hösten drar igång en treårsplan skulle det kännas konstigt annars.
Årsmötet hålls 18 juni, bokslutet är ännu inte klart och revision pågår. Men ett tydligt minusresultat är att vänta och enligt Ekström är det troligt att det hamnar någonstans runt 1–2 miljoner kronor. Den nyligen genomförda nyemissionen på nio miljoner innebär dock att det egna kapitalet ökar rejält.
Från drygt fyra miljoner till garanterat en bit över tio.
– Ekonomiskt är det inte godkänt med minus, men med tanke på förutsättningarna med missat slutspel ser det i alla fall ut att bli acceptabelt, säger Roger Ekström.
Det egna kapitalet beräknas på koncernens resultat. Så var det i fjol också då LHC:s bolag med elitverksamheten backade närmare sex miljoner. Men med föreningen och övriga bolag inräknade var det inte så illa.
– Vi tittar på helheten, säger Ekström.
Diskussioner förs med Visit Linköping om eventuella förändringar i Saab arena, men inget stort planeras just nu. SHL-klubben har inte heller släppt tanken på att någon gång köpa loss arenan från kommunen.
– Nej, det är som vi sagt tidigare. I en framtid är det inte omöjligt. Men det kommer inte att hända nu eller i närtid, säger LHC-basen.