Sillen Det positiva med avyttringen, bortsett från intäkten för försäljningen då, är att bolagets omsättning minskar vilket i sin tur generar ett löfte belopp eget kapital för elitlicens.
Sant. Men också en retorisk poäng för för att motivera avyttringen och ge sken av att det var ett bra beslut.
Som du skrev, känns det mycket mer som en nödåtgärd. för mig förefaller det korkat att sälja av ett AB som genererar ca 1MSEK/år konsekvent. Det gör man bara om man är i akut behov av kapital.
Nu har jag ej läst balansrapporten. Men har för mig att vi låg på gränsen till ok kapital. Gränsen flyttas ju uppåt varje år och vårt kapital förefaller minska. Dessutom är vi bevisligen odugliga på att generera positiva resultat. Även om vi drar livlinan kontrollår (från vilket år gäller det i så fall?) så vet jag inte vad som ska rädda oss kvar på sikt. Snart lirar vi samma division som hästen. Av samma skäl.
Edit: i år minskar ej kapitalet. Så i år lär vi kunna spela med giltig licens, dvs utan ”kontrollår”.
Finns ju också ett litet hopp om att överklagan om pandemistödsskulden beviljas.
Men det är väl ungefär det positiva man kan se i denna soppa. Boksluten gör mig alltid besviken. Här leverer lhc lika illa, om inte värre än, på isen.