Ndur
Jag håller med, det ska givetvis visa sig i praktiken också, och inte bara snackas om det.. Men jag gillar än så länge det man har hört av Jakobsson.
—
Nog för det inte är detaljerade svar och inte tillräckliga svar än kanske, men här är väl lite svar kring vad laget gjorde mindre bra enligt Jakobsson, från intervjun med honom i HockeySverige:
"… hur ska ni jobba för att förändra det här mönstret?
– Den här säsongen tyckte jag att vi hade ett lag för att spela slutspel. En bra målvaktssida, bra backsida och jag tyckte att vi även hade ingredienserna på forwardssidan.
– Helt ärligt, nej, vi fick inte till det. Vi tycker själva att det var ett misslyckande. Vi måste vara ärliga och prata om att det inte var okej. Med laget vi hade skulle vi spela slutspel.
Varför gjorde ni inte det?
– Vi var helt enkelt för dåliga. Det började kantigt med spelet. Vi pratade om att vi skulle spela mer med puck, våga vårda pucken, vilket vi gjorde. Men vi krånglade till det enormt mycket. Vi glömde bort vissa saker i spelet som man måste ha med sig när man ska vårda pucken, täcka skott, vara först in i närkamper och sådana bitar.
– Det finns ganska mycket vi behöver göra bättre. Vi måste vara ärliga mot varandra, se varandra i ögonen och vara tydliga med att det vi gjort senaste fem åren inte räcker.
– Behöver vi lägga om sommarträningen? Behöver vi träna mer? Behöver vi träna mindre? Kortare eller längre? Vi vet att vi behöver göra något annorlunda då det kommer till ”off ice”, men självklart också ”on ice”. Gör vi allting likadant blir det svårt att få ett annat resultat. Vi behöver skruva på saker och det kommer vi göra. "