Earplug wroteMina tankar: Alldeles för många matcher i grundserien. 50 matcher var mycket, det blev 55! Bäst av 7 matcher i kvart, 7 i semi och 7 i final. Kan sammanlagt bli 21 matcher, minst 12! Som minst om man går vidare till slutspel blir det 67 matcher. Mättnad! Personligen är jag trött på hockey efter halva serien, det man väntar på och som är intressant är slutspelet (om man nu har någon chans). Biljettpriserna är för höga för att en hockeyintresserad familj ska kunna gå på flera matcher under slutspelet. Tror också att det beror på att det inte är tillräckligt intressant och för lite spänning i slutspelet. 7 matcher är för mycket att möta ett och samma lag.
Vad tror ni?
Jag håller med i mycket av det du säger. Man blir trött. I Sverige finns det inte kapacitet för 50+ matcher där man får se bra hockey i majoriteten av matcherna. Jag gör som så många gånger förr, jämför nu med NHL:
I Elitserien är intresset som störst under de 15 första och kanske 10-12 sista matcherna. Det är då det betyder något. Men faktum är att det också är då man spelar den bästa hockeyn. Mellan omgång 15 och 43 känns det som om spelarna (troligen omedvetet) drar ner på tempot i åtminstone 80% av matcherna. Det är bara när vissa lag möts som det hettar till.
I NHL, å andra sidan, är det ett högre tempo överlag vilket ger en roligare hockey. Visst, det finns matcher som kanske inte håller måttet. Men, trots att man spelar ofantliga 82 matcher (på tok för mycket, 30 lag till trots) är det endast en minoritet av matcherna som jag inte tycker är bra. Snabbare hockey, högre tempo och tuffare matcher.
NHL vs. Elitserien 1-0
För övriga jämföresler och dylikt kan vi starta en ny tråd eller ta det över PM.
Angående Kvalserien vs. Elitserien så kan det ligga något i det, med tanke på fåtalet omgångar och så mycket som står på spel. Men skulle de lagen (och några till) spela 50+ matcher så skulle vi nog rätt lätt kunna se att intresset kanske inte var mindre än i ES, men inte heller bättre. Lika, skulle jag tro.
Tack för ordet.