Intervju med Niklas Persson
Tjena Niklas, hur känns det nu när säsongen tagit slut?
Det känns jävligt surt och trist att vi inte kunde gå vidare till semifinal. Hade vi förlorat sista matchen med 5-0 hade det varit en sak men nu ägde vi i stort sett hela matchen och vi hade både stolpträffar och så gott som öppet mål vid flera tillfällen. Jag vill inte kalla säsongen för ett fiasko däremot. Jag har åkt ur elitserien för många gånger för att jag ska kunna se en kvartsfinal som fiasko. Däremot är det helt klart ett underbetyg för laget och vi är jättebesvikna så klart.
Vad händer nu? Vad gör laget?
Alla var otroligt besvikna och nere efter matchen i måndags och alla åkte mer eller mindre hem till sitt direkt efter matchen. Jag har faktiskt inte hunnit träffa eller prata med alla än men vi ska äta middag tillsammans och hitta på någonting snart. Vi ska så klart också utvärdera säsongen som lag och även individuellt med läkare och fystränare för att se hur kroppen mår.
Du blev utsedd till årets spelare, framröstad av White Lions medlemmar. Hur kändes det?
Jag blev väldigt överraskad då jag fick priset och kände en oerhörd stolthet att få ett sådant erkännande från fansen. Till och med min blivande fru sa att hon kände sig stolt. Det var stort att få priset och jag är väldigt tacksam.
Det skrivs en hel del om en Rysslandsflytt i media idag, är det något du vill kommentera?
Nej, egentligen inte just nu. Jag avvaktar gärna med det. Jag kan däremot säga att jag definitivt ser en framtid i Linköpings Hockey Club. Om det blir nästa säsong eller kanske någon säsong efter det vet jag inte just nu men jag vill inte spela i något annat lag i Sverige som det känns nu. Linköping är enda alternativet i Sverige.
Leksand är inte aktuellt om de går upp i elitserien alltså?
Nej, inte som det känns idag i alla fall.
Så gott som alla fans i Linköping säger att de skulle unna dig en sejour i Ryssland.
Ingen skulle se det som ett svek och alla skulle välkomna dig tillbaka, hur känns det?
Det är jättekul att höra. Alla jag har pratat med har givit mig bra respons också om det nu skulle bli aktuellt. Det känns skönt att fansen står på ens sida.
Pratas det något i laget om White Lions och vad som händer på läktaren?
Ja det gör det absolut. White Lions är ju lite annorlunda jämfört med många andra klackar också då ryktet inte är det bästa. Jag har själv upplevt White Lions som Leksandsspelare och det är en speciell upplevelse. Jag minns när vi spelade i Stångebrohallen första gången efter att Nordfeldt hade lämnat LHC för Leksand. White Lions sjöng "Fröken Nordfeldt" mer eller mindre hela matchen. Det kan jag skratta gott åt när jag tänker tillbaka. Linköpingspubliken kan annars skapa ett jävla liv när alla är med och sittplats kan verkligen leva sig in i matcherna om de bara kommer igång. Det känns som att White Lions har gått framåt och det känns som att allt fler har stått på ståplats den här säsongen än under förra säsongen.
Handen på hjärtat, vilken klack är bäst i Sverige?
White Lions har ju tyvärr inte alltid så mycket folk på bortais även om jag vet att ni jobbar hårt på den fronten. LHC är ju inte så stora ute i landet än även om jag under mina år i LHC har märkt att intresset har ökat massor. På hemmais är White Lions grymma och det finns ingen arena som är så rolig att spela i som Cloetta Center med White Lions på plats. Leksand är annars riktigt duktiga men så har ju de några år mer bakom sig.
Vad tycker du om tifoverksamheten i Linköping?
Där har det verkligen gått framåt de senaste säsongerna vilket är jättekul!
Påverkas ni något när ni åker in på isen och det är något arrangemang på läktaren?
När man väl åker in på isen är man väldigt fokuserad så får man ingen bra helhetsuppfattning av det som händer på läktaren men det märks att det tänder publiken vilket i sin tur lyfter laget. Jag och Jocke åt däremot lunch när tifogruppen höll på och fixa med tifot inför första hemmamatchen i slutspelet och det var verkligen snyggt att se texten LHC över hela långsidan.
Till sist, kommer du att titta något på slutspelet?
Nja... Rent spontant så känner jag att jag ska hålla mig borta men jag kommer nog att titta ändå till slut. Det blir till att hålla sig till Frölunda-HV71 i alla fall.
Stort tack för att du ställde upp på en intervju Niklas, ha det bra!
Tack själv, ha det bra!
/Markus Hermansson, Ordförande | 090318