Det är ju på gränsen till tragik att de klubbar som inte vill bryta sig ut snackar skit om utbrytarna, och säger att man gemensamt borde jobba för att utveckla hockeyn i Sverige - för att sedan ställa sig på alla fyra och öppna upp sig för NHL. Tack vare det, så kan också KHL utnyttja oss på ett nytt sätt, just genom att en spelare kan säga till sin klubb: "Okej, nu har ni två val. Antingen får ni 200 000 dollar eller så får ni pengar, för nu sticker jag".
När man först pratade om ett nytt avtal så snackade man också att man skulle få sina krav igenom. Jo, tjenare. Tittar man på senaste förslaget så har man ju ställt sig på alla fyra igen.
Sen är ju summan bullshit. Inte bara för att den är liten från början, utan också att den ska fördelas ut till andra klubbar. Ta bara Tony. På vilket sätt är Brynäs värda att få pengar av oss? Tony utvecklades inte ett piss i Brynäs, det var i Cluben (och sin tid över pölen) som han blev den spelare han är idag. Då ska Brynäs ha betalt? Aldrig i min låda att det är logiskt på något sätt.
Sedan är jag också helt övertygad om att Tony drar om han får ett erbjudande från Anaheim. Det är elitserieklubbarna som möjliggör det hela, men med tanke på vad Tony har sagt (med ryssland i åtanke) så får man väl säga att jag inte direkt skulle jubla om han tog det beslutet - inte bara på grund av att vi mister en grym spelare..