Hävelid är väll ingen bomb men samtidigt har jag svårt att se någon defensiv back som en bomb. Vi behöver en defensivt stark back och i det facket kan jag utan problem placera in Hävelid. Skulle vi få in honom får vi en back med massor av rutin från landslag och NHL men även elitserien. Han vet hur spelet är här och kommer förmodligen ha ganska lätt att aklimaticera sig till skillnad från om man tar in en utländsk spelare. Hävelid har enl. mig alla de ingredienser vi behöver för att ha en riktigt bra backsida (rejält spel, rutin, spelar enkelt och tar sin roll fullt ut) och kommer han får cluben gärna skeppa iväg Saraavo eller Aalto (helst Pekka).
Kan vi signa Hlavac (och Hävelid) för ett nytt kontrakt tycker jag inte att vi kan förvänta oss en klassforward till utan då skulle jag lätt nöja mig med en yngre spelare med potential att bli bra. Ibland händer det att en ung kille kommer fram och lyckas göra en hel del mål i rätt omgivning. Weinis hängde ex. 15 mål sin första säsong i Modo och jag tror att ex. Hjalmarsson i Bofors skulle kunna göra 15-20 mål tillsammans med Musse & Tony (skulle iof lika gärna bli en flopp 🙂 )
Om vi signar Hlavac tror jag att vi kan räkna med ungefär 25 mål från honom. Han kan hockeyn samtidigt som att vi breddat toppen inför nästa år och stärkt upp den offensiva delen bland backarna. Till nästa år kommer Janne och Jaro inte behöva gå ned i egen zon och hämta puck utan de kommer kunna vända spelet snabbare och få pucken med fart i mittzon. Det är enklare att möta 2 backar vid motsåtåndarnas blålinje än att möta fem man på rödlinjen.
Om vi inte signar om Hlavac skulle jag gärna se Thoresen eller Hörnqvist i cluben nästa år. Två unga bra spelare med näsa för mål..