Skönt att Andersson är klar. Känns som en modernt spelande back med bra uppspel och skridskoåkning. Kommer passa perfekt i vår, för tillfället, något orörliga backuppsättning.
Vad gäller Sebastian Karlsson så tycker jag det låter helt perfekt. Tycker det känns lite som en Andreas Falk värvning. Har kollat på KS en hel del och han spelar egentligen alla viktiga lägen för Rögle. En hårt arbetande center i en mycket bra ålder som förmodligen aldrig går till NHL. Helt enkelt en kille man binder upp för en 3e eller 4e kedja. Med sina +/- 6 är han (om jag inte ser fel) 3e bäst i Rögle efter tvillingarna Abott. Om han tar en roll som 4e center nästa år tycker jag att vi gör ett klipp helt klart. Vi har saknat rollspelare som är beredda att göra grovjobbet. Detta är något som behöver korrigeras både för att shapa upp ekonomin och lagbygget.
Många gnällde inför denna säsong på Petterström men han var väll den spelare som gav mest "Bang for the Buck" av nyförvärven. Ingen glamorös spelare men oerhört viktig för laget.
Kan vi ta in Karlsson och en till spelare till 4e linan så tycker jag att det känns bra. Varför inte erbjuda Erik Lindhagen en chans att spela in sig i laget via 4e femman? han har utvecklats massor i växjö och skulle defenitivt inte göra bort sig i 4e hos oss tillsammans med Karlsson och Lauman. Sen hoppas jag att vi behåller Hlavac. Det tror jag kan bli verklighet om FBK vinner guldet. Då kommer vi få kvala till CHL och ledningen kommer säkert vara beredda att slanta lite mer då. Dock kommer han garranterat komma på artistkontrakt iår vilket innebär att vi behöver 14 forwards. Jag hoppas även att Emmis stannar och att han köper rollen han får i 4e linan samt som viktig kugge i boxplay. Han har massor med hjärta för cluben och jag tycker det vore synd att släppa honom redan iår.
Nyförvärv:
Norre
Mange
Tony
Weinis
Andersson
S. Karlsson
Lindhagen
Hävelid (man kan väll få drömma lite såhär i silly tider??)
Summering: Vi tar in 5 spelare som varit hos oss tidigare som känner för cluben samtidigt som vi vet vad vi kan vänta oss av dem. Hävelid och Andersson stärker upp försvaret rejält med modernare backspel samtidigt som vi får in tydliga rollspelare till 4e i Lindhagen och Karlsson.
Ut:
Hento
Beadouine (nu stavar jag fel som fan)
Sourovy
Pajen
Pihl
Aalto
Saaravoo
Summering: Varken Aalto eller Saaravoo levererade väll vad man hade hoppats. Visst kan de kliva fram nästa år men jag byter hellre ut dem mot Hävelid och Andersson. Pajen tappar vi och det är ett rejält avbräck. Om jag måste välja mellan Pihl och Ivan så tar jag nog Ivan för att han är yngre och har lite mer fart under rören. Övriga förluster är väll inget att snacka om..
Laget 09/10
Norre / Engstrand eller Brage
Mange - Fernholm
Weinis - Tony - Musse
Andersson - Hävelid
Hlavac (Carlsson) - Hlinka - Jämtin
Gunnarsson - Majevsky
Petterström - Jocke - Zacke
Bozic - Ekbom
Lindhagen - Karlsson - Emwall
13:e Lauman
Artiskontrakt: Ivan och Hlavac
För mig känns detta som ett mycket välkomponerat och starkt lag. Har svårt att se något lag i ES som kan mönstra ett bättre lag faktiskt.